ရုပ္ျဖစ္ပ်က္မႈနဲ႔ စိတ္ျဖစ္ပ်က္မႈမွာ အဆေပါင္းမ်ားစြာ လ်င္ျမန္တယ္လို႔ ဆိုတယ္။ စိတ္ျဖစ္ပ်က္ေနပံုကို ထင္ရွားေအာင္ ရွင္းျပေပးပါဘုရား။
(ေျဖ)
သခ်ၤာနည္းနဲ႔ တြက္ၾကည့္ -
ျပီးေတာ့ ခုန လက္ဖ်ာက္တခ်က္တီးမွာ စိတ္က ကုေဋတသိန္းမက ျဖစ္တယ္ဆိုတာ ရုပ္ကေႏွးတယ္ မဟုတ္လား။ လက္ဖ်ာက္တခ်က္တီး ကုေဋတသိန္းမက ျဖစ္တယ္။ စိတ္တဆဲ့ခုနစ္ခ်က္မွာ ရုပ္တခါျဖစ္တယ္ဆိုေတာ့ သခ်ၤာနည္းနဲ႔ တြက္ၾကည့္လို႔ရွိရင္ ရုပ္က လက္ဖ်ာက္တခ်က္တီးမွာ ဘယ္ေလာက္ျဖစ္ႏိုင္တယ္ တြက္ၾကည့္ရင္ ရမယ္။ သခ်္ာနည္းနဲ႔ ဘုန္းႀကီး မတြက္တတ္ဘူး။ မတြက္တတ္ေတာ့ မတြက္တတ္တဲ့အတိုင္းပဲ မွတ္ထားလို္ကတယ္။ လက္ဖ်ာက္တခ်က္တီးမွာ ရုပ္ေပါင္းဘယ္ေလာက္ ျဖစ္တယ္ လို႔ေတာ့ ဘုန္းႀကီးမေျပာႏိုင္ဘူး။ မေျပာႏိုင္ေပမယ့္လို႔ အဲဓီရုပ္ေတြဟာလည္း အင္မတန္ ျမန္ျမန္ျဖစ္တာပဲ။
ျဖစ္တိုင္းေတာင့္ ပ်က္တယ္-
ျဖစ္ျပီးေတာ့ မပ်က္ဘူးလားဆိုေတာ့ ပ်က္တယ္။ ပ်က္တဲ့ရုပ္က ပထမဆံုး မေမြးခင္ေရာ၊ လူႀကီးမျဖစ္ခင္ေရာ၊ ပ်က္တဲ့ရုပ္က နည္းတယ္၊ ေနာက္ထပ္ ကံေၾကာင့္ျဖစ္တဲ့ ရုပ္သစ္ေတြက မ်ားတယ္။ ျဖစ္တိုင္းေတာ့ ပ်က္တယ္၊ ျဖစ္တိုင္း ပ်က္ေပမယ့္လို႔ ကံေၾကာင့္ တိုးတိုးလာတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ႀကီးကိုႀကီးရတယ္။ ႀကီးေတာ့လည္း ကံအလိုက္ပဲ။ ေနာက္ေတာ့ အထည္ကိုယ္ ေပၚတဲ့အခါက်ေတာ့ ေခ်ာတယ္၊ မေခ်ာဘူး။ ဒီလို ကြဲလာတယ္။
ဥတုေခၚတဲ့အေငြ႔-
ျပီးေတာ့ တခါ ပဋိသေႏၶတည္တုန္းက ျဖစ္တဲ့ ရုပ္ကလာပ္ ၃-စည္းထဲမွာ ပထ၀ီ၊ အာေပါ၊ ေတေဇာ၊ ၀ါေယာ ပါတယ္မဟုတ္လား။ ပါတယ္။ အဲဒီေတာ့ ေတေဇာကို ဘာလို႔ေခၚတံုးဆိုေတာ့ ဥတုလို႔ေခၚတယ္။ အေငြ႔ကို ဥတုလို႔ ေခၚတယ္။ ဥတုလို႔ေခၚေတာ့ အဲဒီဥတုက ပဋိသေႏၶတည္ျပီးလို႔ ပဋိသေႏၶရဲ႔ သံုးဖို႔တဖို႔ လြန္သြားရင္လည္း ဥတုက ရုပ္သစ္ကိုျဖစ္ေစေတာ့ ဥတုဇရုပ္ကလည္း ဒီခႏၶာကိုယ္ထဲမွာ တြဲရက္တြဲရက္၊ စိတ္တိုင္းစိတ္တိုင္းမွာ ခုနေျပာတဲ့ ဘုန္းႀကီးတို႔စာက ဌီခဏကိုေရာက္တယ္။ အဲဒီကိုေရာက္လို႔ရွိရင္ ရုပ္သစ္ေတြ၊ ဥတုဇရုပ္က တိုးရက္၊ တိုးရက္၊ ကမၼဇရုပ္ကလည္း တိုးတယ္၊ အသစ္ေနာ္။ အေဟာင္းလည္း ပ်က္တယ္။ ပ်က္ေပမယ္လို႔ အတိုးမ်ားတယ္။ အႏုတ္က နည္းတယ္ေပါ့ေလ။ အျဖစ္ေတြက မ်ားလာတယ္။ ခႏၶာကိုယ္ေလးက ႀကီးႀကီး ႀကီးႀကီးလာတယ္။
လူ႔ခႏၶာျဖစ္စဥ္-
တခါ ဒီထဲမွာ စိတ္က ပဋိသေႏၶစိတ္ဆိုတာ စိတ္ပါလာျပီ။ ပဋိသေႏၶစိတ္ ေနာင္ အဲဒီစိတ္ကို ခုနက ဘုန္းႀကီးတို႔ ဘ၀င္စိတ္-လို႔ေခၚတယ္။ အဲဒီေလာက္ကစျပီးေတာ့ စိတ္ေၾကာင့္ျဖစ္တဲ့ ရုပ္ကလည္း ျဖစ္လာျပီ။ အေမက အစာစားလိုက္တဲ့အခါမွာ ကေလးကိုယ္ထည္မွာ မထိႏိုင္ေသးဘူး။ အင္မတန္ ေသးေနေသးတယ္။ ပထမ ၇-ရက္ဟာ ဘယ္ေလာက္ျဖစ္တုန္းဆိုေတာ့ ေရၾကည္ကေလးပါပဲ။ အေရၾကည္ကေလးပဲ ရွိေသးတယ္။ အရာ၀တၳဳ မေပၚေသးဘူး။ ဒုတိယ ၇-ရက္က်ေတာ့ အဲဒီအေရၾကည္ေလးဟာ အျမႇဳပ္ပြက္ေလး ျဖစ္လာတယ္။ တတိယ ၇-ရက္က်ေတာ့ အသားေပ်ာ့ေပ်ာ့ကေလး ျဖစ္လာတယ္။ ျပီးေတာ့ စတုတၳ ၇-ရက္က်ေတာ့ အဲဒီအသားေပ်ာ့ကေလးဟာ မာလာတယ္ဆိုပါေတာ့။ အဲဒီလိုပဲ တျဖည္းျဖည္း လူ႔အေကာင္အထည္ကေလးေတြ ေပၚလာေတာ့မယ္။ ဒုတိယ ခုနစ္ရက္ေလာက္ လြန္ရင္ပဲ အေမက စားတဲ့အစာက သူငယ္ရဲ႔ ခ်က္ႀကိဳးေတြ နဲ႔ ဆက္သြယ္ျပီးေတာ့ အဲဒီအစာရဲ႔ အဆီေတြ ၾသဇာေတြ ျပန္႔တဲ့အခါမွာ ကေလးရဲ႔ကိုယ္ကို လာထိတယ္။ ၇-ရက္ ႏွစ္ပတ္ေလာက္ လြန္လာေတာ့ ကိုယ္တို႔ဘာတို႔က ေပၚလာျပီး အဲဒီလာထိတယ္။ အဲဒီလာထိတဲ့အခါမွာ ကေလးမွာ ၾသဇာျပန္႔သြားတယ္။ အဲဒီၾသဇာေၾကာင့္ ရုပ္ျဖစ္တယ္။ ဒါကို အာဟာရဇရုပ္လို႔ ေခၚတယ္။
ဗုဒၶက အေသးစိတ္ေဟာ-
အဲဒီေတာ့ ကံေၾကာင့္ျဖစ္တဲ့ ရုပ္၊ စိတ္ေၾကာင့္ ျဖစ္တဲ့ရုပ္၊ ဥတုေၾကာင့္ျဖစ္တဲ့ရုပ္၊ အာဟာရေၾကာင့္ျဖစ္တဲ့ရုပ္၊ ရုပ္ေလးမ်ိဳး သူ႔မွာစံုလာျပီ။ အဲဒီရုပ္ေတြ ထြားထြား ထြားထြား၊ ႀကီးႀကီး ႀကီးႀကီးလာလိုက္တဲ့ဥစၥာ၊ ေနာက္ေတာ့ ေဒါက္တာတို႔ ေမြးရတဲ့အခ်ိန္မွာ ခုနက လူကေလးျဖစ္လာေအာင္ ဘယ္အခ်ိန္မွာ လက္ေတြ၊ ဘယ္အခ်ိန္မွာ ေျခေတြ၊ ဘယ္အခ်ိန္မွာ ဆံ၊ ဘယ္အခ်ိန္မွာ ဘာျဖစ္တယ္ဆိုတာ အေသးစိတ္လည္းပဲ ဗုဒၶက ေဟာတယ္။ ေဒါက္တာတို႔ရဲ႔ မွတ္တမ္းမွာလည္း အေသးစိတ္ ရွိတယ္။ အဲဒီေနာက္ ေမြးဖြားလာေတာ့ ဒီလိုရုပ္ေတြ တိုးတာနဲ႔ မို႔လို႔ လူပံုကေလး ေသေသခ်ာခ်ာ ျဖစ္လာတယ္။
စိတ္ကသိတာ-
အဲဒီ လူပံုကေလးမွာ နာတယ္၊ က်င္တယ္ ဆိုတာ စိတ္ကသိတာ၊ ရုပ္က မသိဘူး။ စိတ္ကသိေတာ့ကို အဲဒီအခ်ိန္မွာပဲ နာတယ္၊ မနာဘူး။ ဖြားစကေလးေလးကို ခုနက အေရးတယူ ျပဳျပင္တတ္တဲ့သူက ႏူးညံ႔တဲ့ အ၀တ္စကေလးနဲ႔ ကိုင္တယ္။ ကေလးေလးက မငိုဘူး။ ၾကမ္းတဲ့အ၀တ္စကေလးနဲ႔ ကိုင္တယ္။ ကေလးေလး နည္းနည္းနာတယ္။ အဲဒီမွာ နာတယ္ဆိုတာက သူ႔ကိုအေၾကာင္းျပဳျပီးေတာ့ စိတ္ကသိတာ။ စိတ္ကသိျပီးေတာ့ ငိုတယ္။
ပညာရွိမ်က္စိႏွင့္ ၾကည့္ေတာ့-
ဒီေတာ့ကာ ကံကစျပီးေတာ့ ျဖစ္လာတာျဖစ္ေတာ့ လူေတြဟာေပါ့ေလ ဘယ္နည္းနဲ႔မွ ပံုမတူဘူး။ ျပီးေတာ့ တမိတည္းေမြး၊ အျမႊာေမြးေတာင္မွ အရပ္ျမင္ေတာ့ တူပါတယ္၊ ပညာရွိတဲ့သူရဲ႔ မ်က္စိနဲ႔ၾကည့္ေတာ့ မတူဘူး။ ဒါေၾကာင့္ အခ်ိဳ႔ သက္ဆိုးရွည္လို႔ရွိရင္ တခ်ိဳ႔ နည္းနည္းကေလး ထြားတယ္၊ တခ်ိဳ႕ နည္းနည္းကေလး ပုတယ္၊ အဲဒီက်မွ အရပ္က ျမင္တယ္။ ေဒါက္တာတို႔က ေစာေစာကတည္းက သိတယ္။ ဘယ္သူက စမ္းၾကည့္လိုက္လို႔ ရွိရင္ အသက္လည္းရွည္ဖို႔ မရွိဘူး။ ကိုယ့္ပညာနဲ႔ တရားေတာ္ကလည္း စမ္းၾကည့္လိုက္ရင္ အသက္ရွည္ဖို႔ မရွိဘူးဆိုတာ ကံကကို ပါလာျပီ။ ဘယ္သူကေတာ့ စမ္းၾကည့္လိုက္ရင္ သူက အသက္ရွည္စရာရွိတယ္။
နာမည္ႀကီး အျမႊာပူး-
တေလာတုန္းက အင္မတန္ နာမည္ႀကီးတဲ့ အျမႊာကေလးတြကို ခြဲတယ္။ ႏွစ္ေယာက္စလံုး အသက္ရွင္ဖို႔ မလြယ္ဘူး။ အဲဒီေတာ့ တေယာက္ကို နည္းနည္း ဦးစားေပးလိုက္တယ္။ အဲဒီတေယာက္ ဦးစားေပးလိုက္တာ တေယာက္ကံက ေကာင္းတယ္၊ တေယာက္ကံက မေကာင္းဘူး။ ဒီလိုျဖစ္လာတယ္။ အဲဒီေတာ့ တေယာက္ဟာ သိပ္ၾကာၾကာႀကီး အသက္မရွည္ဘဲနဲ႔ ဆံုးရတယ္။ သိပ္ကံစြမ္းလြန္းလို႔ ။ ဘုန္းႀကီးကေလ ခု ဒါေၾကာင့္ အားတက္သေရာ ေျပာေနတာ။ အားလံုးေပါ့ေလ။ ေမးစမ္းပါလို႔ ဘုန္းႀကီးက သိေစခ်င္လြန္းလို႔ ေျပာေနတာ။ ဘုန္းႀကီး ဒီေလာက္သိလို႔ရွိရင္ ဗုဒၶျမတ္စြာ ဘယ္ေလာက္သိေတာ္မူထားမလဲ ဆိုတာ စဥ္းစားျပီးၾကည့္ပါ။
အျမႊာေမြးေတာင္မွ မတူ-
အဲဒီလို အျမႊာေမြးတာေတာင္မွ မတူလို႔မို႔ အျပင္ဘက္ေရာက္တဲ့အခါက်ေတာ့ အသက္ရွည္တယ္။ အသက္တိုတယ္။ တခါ သူက အသားေလး နည္းနည္း ျဖဴတယ္။ သူက အသားေလး နည္းနည္း မည္းတယ္။ တမေအတည္း ေမြးတာ။ တဥတုတည္း တေနရာမွာ အကုန္လံုး အတူတူျပဳတာ။ သူက အသားကေလး နည္းနည္း ညိဳတယ္။ ဒီမွာ ကံက မူတည္ျပီးေတာ့ ကြဲျပန္တာ။ ျပီးေတာ့ ေတာ္ေတာ္ကေလး ႀကီးတဲ့အခါက်ေတာ့ အင္း သူက စိတ္သေဘာေကာင္းလိုက္တာ၊ သူက စိတ္သေဘာ မေကာင္းလိုက္တာ။ ေရွးကံက ဒီမွာ ဘုန္းႀကီးတို႔ ပ႒ာန္းပစၥည္းနဲ႔ ေက်းဇူးျပဳေနတာ။ တေယာက္က စိတ္သေဘာေကာင္းလိုက္တာ၊ တေယာက္က မေကာင္းလိုက္တာ။ ပညာသင္ၾကေတာ့ တေယာက္က တတ္လြယ္လိုက္တာ။ ဒီတေယာက္ေတာ့ တတ္ခဲလိုက္တာ။ ဆရာအတူတူ၊ အေမ အတူတူ၊ ပတ္၀န္းက်င္ အတူတူ၊ ေရွးကံကမတူလို႔ ဒီလိုကြဲလာတယ္။ တမေအတည္း တဖေအတည္း ေမြးေပမယ္လို႔ ကံခ်င္း မတူဘူး။ ကိုယ့္ကံနဲ႔ ကိုယ္နဲ႔ ကိုယ္ရုပ္ေတြက ျဖစ္လာတာ။ ကိုယ္စိတ္ေတြက ကိုယ့္ကံနဲ႔ ကိုယ္နဲ႔ ျဖစ္လာတာ။အဲဒါေၾကာင့္ မတူတာဘဲဆိုျပီးေတာ ့ဘုန္းႀကီးတို႔ကေလ သိပ္ျပီးေတာ့ ၀မ္းေျမာက္၀မ္းသာ အားရပါးရနဲ႔။
သိလို႔ က်န္းမာေရးလိုက္စား-
ဒါေၾကာင့္ က်န္းမာေရးကို ဘုန္းႀကီး စြမ္းႏိုင္သမွ် လိုက္စားတယ္ဆိုတဲ့ ဥစၥာ၊ ကံေၾကာင့္ျဖစ္တာ၊ စိတ္ေၾကာင့္ ျဖစ္တာ၊ ဥတုေၾကာင့္ ျဖစ္တာ၊ အာဟာရေၾကာင့္ ျဖစ္တာ။ ဘုန္းႀကီးက သိေတာ့ေလ ဆိုပါေတာ့ ေဒါက္တာ တို႔က အရွင္ဘုရား-ဒါေတာ့ မတည့္ဘူး၊ ဆိုရင္ ဘုန္းႀကီးက မစားဘူး။ ဒါနဲ႔ သိပ္တည့္တာပဲ၊ ဒီေဆး သိပ္တည့္တာပဲ။ ဒါကို စားတယ္။ ဘာျဖစ္လို႔လဲဆိုေတာ့ ဥတုေၾကာင့္ ျဖစ္တယ္ဆိုတာ အစာဆိုတဲ့ဥစၥာ၊ အာဟာရေၾကာင့္ ျဖစ္တာဆိုတဲ့ဥစၥာ၊ ဘုန္းႀကီးက သိတယ္မဟုတ္လား။ အဲဒါေၾကာင့္ ဘုန္းႀကီးဟာ ကံ-စိတ္-ဥတု-အာဟာရ ေၾကာင့္ျဖစ္တယ္ဆိုတဲ့ ရုပ္ကို လိုက္စားေနလို႔မို႔ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားႀကီး က်န္းမာေနတာ။
စိတ္ေၾကာင့္ မ်က္ႏွာေျပာင္း-
နားလည္ျပီေနာ္။ ရုပ္ ဘယ္လိုသေဘာရွိတယ္။ ဘာေၾကာင့္ျဖစ္တယ္။ ကံေၾကာင့္ျဖစ္တယ္။ စိတ္ေၾကာင့္ျဖစ္တယ္။ ကံေၾကာင့္ျဖစ္တယ္ ဆိုတာ ခုနက ကြဲသြားတာေတြ သိျပီေနာ္။ စိတ္ေၾကာင့္ ျဖစ္တယ္ဆိုတာဟာ အမွတ္တမဲ့ေတာ့ မသိဘူး။ အင္မတန္ခ်စ္ခ်င္တဲ့ သမီးခင္ပြန္းခ်င္း စကားေျပာေနတာေတာင္မွ မတည့္တဲ့စကား ေျပာလိုက္လို႔ရွိရင္ တခါတည္း မ်က္ႏွာေျပာင္းသြားတာပဲ။ ဘာေၾကာင့္ေျပာင္းတံုး။ စိတ္ေၾကာင့္ျဖစ္တဲ့ ရုပ္ေတြ ေျပာင္းသြားတာ။ စိတ္ေၾကာင့္ျဖစ္တဲ့ ရုပ္ေတြ ေျပာင္းသြားေတာ့ တခါတည္း မ်က္ႏွာေတြက မေက်မနပ္ႀကီးျဖစ္္သြားတဲ့ လကၡဏာေတြ၊ မ်က္ႏွာေတြ နီလို႔ ျဖစ္လာတယ္။
ေနာက္ေတာ့ မ်က္ႏွာၾကည္လာ-
ေနာက္ေတာ့ ဒါ မဟုတ္ဘူး။ ဒါေျပာမွားလို႔ပါ ဘယ္လိုပါလို႔ လိမၼာတဲ့သူက ေျဖလိုက္ေတာ့ ဒီမ်က္ႏွာပဲ ခ်က္ခ်င္း ေျပာင္းသြားတယ္။ ဘယ္သူေျပာင္းတာတံုး၊ ကံ မေျပာင္းဘူး။ စိတ္ေျပာင္းသြားတာ။ စိတ္ေျပာင္းသြားေတာ့ စိတ္ေၾကာင့္ျဖစ္လာတဲ့ ရုပ္ေတြဟာ တခါတည္း ဒီမွာခ်က္ခ်င္း ေပၚလာတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ရုပ္ေတြ အလြန္ျမန္တယ္။ ဘာျဖစ္လို႔တံုး။ တေယာက္ေယာက္ စကားေျပာလို႔မွ မဆံုးေသးဘူး။ ေဒါသျဖစ္တယ္ဆိုရင္ ေဒါသရုပ္ေတြ။ တကိုယ္လံုးပဲ ေျပာင္းသြားတာပဲ။ တကိုယ္လံုးေျပာင္းတယ္ဆိုေတာ့ မ်က္ႏွာက ျမင္ရလို႔ မ်က္ႏွာေျပာင္းတယ္လို႔ ေျပာရတာ။ ေခ်ာ့ေခ်ာ့ေမာ့ေမာ့နဲ႔ ေတာင္းေတာင္းပန္ပန္ ဆိုရင္လည္း မ်က္ႏွာၾကည္လာတယ္။ တကုိယ္လံုး ၾကည္လာတယ္။ ရုပ္ေျပာင္းသြားတာ၊ ရုပ္ေျပာင္သြားတာ။
(ေလထဲမွာ ေျမေရမီးဓာတ္ပါ)
ေလာကႀကီးထဲမွာ ႀကီးက်ယ္ျပီးေနတာ ဓာတ္ႀကီးေလးပါးပါပဲ။ အဲဒီလို ေလာကႀကီးထဲမွာ ႀကီးက်ယ္ျပီး ေနတဲ့ ဓာတ္ႀကီးေလးပါးဟာ ဒီထဲမွာပဲ၊ တခုစီ တခုစီထဲမွာလည္း သူတို႔ အႀကီးအက်ယ္ဆံုးပဲ။ ဘာတံုး၊ ပါဠိလို ပထ၀ီ-အာေပါ-ေတေဇာ-၀ါေယာ-ေျမဓာတ္၊ ေရဓာတ္၊ မီးဓာတ္၊ ေလဓာတ္။ ေလာကႀကီးထဲမွာလည္း ဒီဓာတ္ႀကီးေလးပါး ႀကီးက်ယ္ေနတာပဲ။ ဒီဓာတ္ႀကီးေတြက လြန္ကဲေနလို႔ ၀ါေယာလို႔ဆိုတဲ့ ေလဓာတ္ထဲမွာလည္းပဲ ပထ၀ီလည္း ပါတယ္။ အာေပါလည္း ပါတယ္။ ေတေဇာလည္း ပါတယ။ ဒါေပမယ့္လို႔ ၀ါေယာဓာတ္လြန္ကဲတယ္။ ဒါေၾကာင့္လည္း အလႈပ္အရွားေတြ၊ ျပီးေတာ့ သူက တြန္းတြန္းေပးေနတာ မဟုတ္လား။ သစ္ပင္တပင္ကို သူက တြန္းေပးေနရင္ သစ္ခက္ေတြ တလႈပ္လႈပ္နဲ႔။ ဒီအေပၚက တိုက္ေနတဲ့ေလထဲမွာလည္း ဒီဓာတ္ႀကီးေလးပါး ပါတယ္။ ေလတိုက္ရာကို သူတို႔ သတၱိေဆာင္ေနၾကတယ္။
(ေရထိလို႔ရတယ္)
ျပီးေတာ့ ေရထဲမွာလည္း ပထ၀ီတို႔ ပါတာပဲ။ ဒါေၾကာင့္ ဘုန္းႀကီးတို႔ ထိလိုက္တယ္ဆိုရင္ ေရကိုပုတ္လိုက္တယ္ဆိုရင္ လက္နဲ႔ ထိႏိုင္တယ္။ အာေပါကိုေတာ့ မထိႏိုင္ဘူး။ ပထ၀ီတို႔၊ ေတေဇာ၊ ၀ါေယာတို႔ပါလို႔ ထိတာ။ အာေပါခ်ည္းဆိုရင္ မထိႏိုင္ဘူး။ ျပီးေတာ့ အဲဒီဓာတ္ေတြထဲမွာ အာေပါဓာတ္လြန္ကဲ၊ လြန္ကဲဆိုတာ မ်ားတာမဟုတ္ဘူး။ ဓာတ္ႀကီးေလးခုကေတာ့ ေလးခုပဲ ေနရတယ္။ ဒါေပမယ့္ သတၱိ သာေနတာ။ သတၱိ သာေနေတာ့ အရည္ေတြျဖစ္ျပီးေတာ့ ျပန္႔ေနတယ္။
(ေတေဇာႏွစ္မ်ိဳး)
မီးေတာက္ေနတဲ့မီး၊ ပူေနတဲ့မီးထဲမွာ အခု ဘုန္းႀကီးတို႔ လက္ေတြဘာေတြ ေႏြးလာတယ္ဆိုရင္ ေတေဇာဓာတ္က အားေကာင္းလာျပီ၊ ေတေဇာ ႏွစ္မ်ိဳးရွိတယ္။ ဒါေတာ့ သတိထားဖို႔ လိုျပန္တယ္။ ေတေဇာက သီတေတေဇာ၊ ေအးတဲ့ေတေဇာ။ ဟာ စိမ့္လို႔ ေအးလိုက္တာဆိုရင္ေတာ့ အဲဒီမွာ သီတေတေဇာပါတယ္။ ေတေဇာ မပါမရွိဘူး။ ပါတယ္။ ပူလိုက္တာဆိုရင္ ဥဏွေတေဇာ ပါတယ္။ ေတေဇာကေတာ့ ပါေတာ့ ပါတာခ်ည္းပဲ။ ဒီေတာ့ ေျမဓာတ္၊ ေရဓာတ္၊ မီးဓာတ္၊ ေလဓာတ္။ ေရထဲမွာလည္း ရွိတယ္။ အာေပါဓာတ္က သတၱိလြန္ကဲေတာ့ ေရျဖစ္တယ္။ ေလထဲမွာလည္း အဲဒီဓာတ္ႀကီးေလးပါး ရွိတယ္။ ၀ါေယာဓာတ္က သတၱိလြန္ကဲေတာ့ ေလလို႔ လူမ်ား သမုတ္ထားတယ္။ မီးထဲမွာလည္း ဓာတ္ႀကီးေလးပါး ရွိတယ္။ ရွိေပမယ့္လို႔ မီးလို႔ သမုတ္ထားေလာက္ေအာင္ ေတေဇာဓာတ္က လြန္ကဲေနတယ္။ အင္မတန္ ေအးစက္ေနတဲ့ အခါမွာလည္း ဓာတ္ႀကီးေလးပါး ရွိတယ္။ ဒါေပမယ့္လို႔ သီတေတေဇာဓာတ္ လြန္ကဲေနေတာ့ကာ အင္မတန္ ေအးသြားတာ၊ စိမ့္သြားတာပဲ-လို႔ ေျပာၾကတယ္။
(အဆင္းစသည္)
ဒီေတာ့ ဓာတ္ႀကီးေလးပါး အမာခံေၾကာင့္ ရုပ္ကလာပ္တခုျဖစ္တယ္ဆိုရင္ပဲ ဘာပါလာတံုး။ အဆင္းပါလာတယ္ ၀ဏၰ၊ အနံ႔ပါလာတယ္ ဂႏၶ၊ အရသာ ပါလာတယ္။ မီးေပမယ့္လို႔ အရသာပါတယ္။ ဒါေပမယ့္လို႔ ဒါ ရုပ္သစ္တခု ျဖစ္တဲ့ အရသာမ်ိဳးေတာ့ မဟုတ္ဘူးေပါ့။ ျပီးေတာ့ ၾသဇာအဆီပါတယ္။ ဒီဓာတ္တိုင္း ဓာတ္တိုင္းမွာ ဒီျပင္တခု ပိုလာလို႔ရွိရင္ ၉-ခု၊ ေနာက္ႏွစ္ခုေလာက္ ပိုလာလို႔ရွိရင္ ၁၀-ခု။ ဒီလို နည္းနည္း နည္းနည္း တိုးသြားတယ္။
(အျပင္ဘက္ကရုပ္)
ရုပ္ဆိုတာ ဘယ္လိုဟာလဲဆိုေတာ့ အဲဒီရုပ္ေတြဟာ အျပင္ဘက္မွာေတာ့ ဥတုေၾကာင့္ ျဖစ္တယ္။ ဒါေပမယ့္ အျပင္ဘက္မွာ စိတ္လည္းမရွိဘူး။ အစာလည္း မရွိဘူး။ စားတဲ့အစာလည္း မရွိဘူး။ ကံလည္း သူတို႔အျပင္ဘက္မွာ မရွိဘူး။ သူတို႔က်ေတာ့ ဥတုေၾကာင့္ျဖစ္တဲ့ ရုပ္ခ်ည္းပဲ။ အေၾကာင္းတခုတည္းပဲ ရွိတယ္။ ဘုန္းႀကီးတို႔ ကမၻာေျမႀကီး ျဖစ္ေနတာကိုက ဥတုခ်ည္းပဲ။ ဥတုဇရုပ္ခ်ည္းပဲ။ ဒါေပမယ္လို႔ ဒီေပၚမွာေနမယ့္ သတၱ၀ါမ်ားရဲ႔ ကံ မကင္းဘူးတဲ့။ ကံ မကင္းဘူးဆိုတာ သူ႔ကို ျပဳျပင္တဲ့ကံ မဟုတ္ဘူး။ သတၱ၀ါေတြရဲ႔ကံအလိုက္ ဟုိူမွာ ဥတုဇရုပ္ဟာ ျဖစ္ေနတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ကံအရင္းခံတဲ့ ဥတုဇရုပ္-ကမၼပစၥယ ဥတုဇရုပ္။ ဒီလို သမုတ္ထားတယ္။
(ကံေၾကာင့္ျဖစ္တဲ့ရုပ္)
ဒီေတာ့ ဘုန္းႀကီးေျပာတဲ့ ကံေၾကာင့္ျဖစ္တဲ့ရုပ္၊ ဘုန္းႀကီးတို႔လူမွာက်ေတာ့ သိပ္သိတာလာျပီ။ ဒါကိုနားလည္ဖို႔ သိပ္ေကာင္းတယ္။ ဆက္ေမးရင္လည္း ေမးစရာ ေမးခြန္းေတြ အင္မတန္ေကာင္းတယ္။ ကံေၾကာင့္ျဖစ္တယ္ဆိုတာ ခုကံေၾကာင့္ ျဖစ္တာမဟုတ္ဘူး။ ဟိုေရွးက ဆိုပါေတာ့ေလ။ ဒီဘ၀ျဖင့္လည္း ဒီဘ၀ ေရွးက၊ ဒါမွမဟုတ္ရင္ ဒါထက္ၾကာတဲ့ ေရွးက၊ ဘယ္ေလာက္ေရွးတုန္းဆိုရင္ေတာ့ ဘယ္ေလာက္ေရွးျဖစ္ျဖစ္။ အလြန္ေ၀းတဲ့ေရွးျဖစ္ျဖစ္။ အဲဒီကံေၾကာင့္ ျဖစ္တဲ့ရုပ္ဟာ ဘုန္းႀကီးတို႔ရဲ႔ အမိ၀မ္းထဲမွာ စကတည္းက ပထမဆံုးျဖစ္တယ္။ ဘုန္းႀကီးတို႔ ပထမဆံုးစျဖစ္တဲ့ အခါမွာ ခုနက ရုပ္ေတြဟာ ကလာပ္လို႔ေျပာျပီေနာ္။ ကလာပ္ ၃-ခုပါတယ္။ ဒီရုပ္ အမိ၀မ္းထဲမွာ စျပီးေတာ့ ျဖစ္ကတည္းကိုက ဘာေၾကာင့္ ျဖစ္တုန္းဆိုလို႔ရွိရင္ မိဘတို႔ရဲ႔ ေသြးသားေတာ့ အေျခခံတယ္။ မ်ားေသာအားျဖင့္ ေသြးသားအေျခခံျပီးေတာ့ မ်ားေသာအားျဖင့္ ဆိုတာ တခါတခါ ေသြးသားမပါဘဲ ကံေၾကာင့္ ရုပ္က ျဖစ္ေနတယ္။
(အမိ၀မ္းထဲ ရုပ္စျဖစ္ပံု)
ေသြးသားအေျခခံျပီးေတာ့ ကံေၾကာင့္ျဖစ္တဲ့ ရုပ္ကေလး အမိ၀မ္းထဲ သားအိမ္မွာ စျပီဆိုၾကစို႔။ စေတာ့ ဘာရုပ္ေတြတုန္းလို႔ဆိုေတာ့ ကိုယ့္ကေလးျဖစ္ဖို႔ရန္ ကိုယ့္ရဲ႔မူရင္း ကာယ။ သူက ရုပ္ဆယ္ခု ျဖစ္သြားတယ္။ ကာယ-ဒသက ကလာပ္၊ ဒါေၾကာင့္ ကိုယ့္ကေလးဟာ ေနာက္ ႀကီးထြားလာတယ္။ ရုပ္ေတြက ပြား-ပြား-ပြားလာျပီး ႀကီးထြားလာမယ္။ ကာယ-ဒသက ကလာပ္ ပထမဆံုး။ ျပီးေတာ့ ျဖစ္တဲ့စိတ္ရဲ႔ အေျခခံ အေၾကာင္းခံဖို႔ရန္ ခုနက ဟဒယမွာ ျဖစ္တယ္လို႔ ေျပာတယ္မဟုတ္လား။ ဟဒယမွာ တည္တယ္လို႔ေျပာတာ။ အဲဒီ ဟဒယ၀တၳဳဆိုတဲ့ ၀တၳဳဒသက ကလာပ္။ ျပီးေတာ့ ေယာက်ာ္းျဖစ္မယ့္သူမွာ ပုရိသဘာ၀ ရုပ္ကလာပ္၊ မိန္းမျဖစ္မယ့္သူမွာ ဣတၳိဘာ၀ရုပ္ကလာပ္။ ဒီကလာပ္သံုးစည္း စထားတယ္။ အဲဒါေၾကာင့္ ဒီကလာပ္ သံုးစည္းဟ ာေနာက္ေတာ့ ထပ္-ထပ္-ထပ္-ထပ္ ျဖစ္လာေတာ့ ကာယကလည္း ႀကီးလာတယ္။ ျပီးေတာ့ ၀တၳဳဒသယကလာပ္ကလည္း စိတ္ျဖစ္တိုင္း ျဖစ္တိုင္း သူ႔ကိုမွီျပီးေတာ့ ျဖစ္ေနရတယ္။ ဣတၳိဘာ၀ရုပ္ကလည္း တျဖည္းျဖည္းႀကီးလာတယ္။ ဘာ၀ရုပ္ဆိုတဲ့ဥစၥာ ေျပာပါရေစေတာ့၊ ေယာက်္ားအဂၤါ၊ မိန္းမအဂၤါ မဟုတ္ဘူး။ ပဋိသေႏၶေနတုန္းက ေယာ်က္ားအဂၤါ၊ မိန္းမအဂၤါ ဘာမွမဆိုင္ေသးဘူး။ ဘာမွမျဖစ္ေသးဘူး။ ဘာမွ မျဖစ္ေပမယ္လို႔ အဲဒီအဂၤါခ်င္းမတူဖို႔ရန္ အေၾကာင္းျဖစ္တဲ့ ဘာ၀ရုပ္က ျဖစ္လာတယ္။ အဲဒါ ဘာေၾကာင့္ ျဖစ္ရသလဲ။ ေရွးကံေၾကာင့္ ျဖစ္တယ္။
(ကံခ်င္းကြဲလာ)
ေရွးကံကေကာင္းလာလို႔ရွိရင္ ေရွးကံေကာင္းသေလာက္ ရုပ္ကေလးေတြ ေကာင္းေကာင္း ေကာင္းေကာင္း သြားမယ္။ ကံကလည္း အခ်ိန္ရွိသေရြ႔ လိုက္ျဖစ္တယ္။ ဟိုနားတင္ တခါတည္း ျဖစ္ျပီး သြားေပတာ့ ဒီလိုမဟုတ္ဘူး။ ေနာက္လည္း ကံေၾကာင့္ ဒီလိုရုပ္ကေလးေတြ ျဖစ္တယ္။ ဒါေၾကာင့္ ေယာက်္ား၊ မိန္းမ ကြဲဖို႔ရန္၊ မတူဖို႔ရန္ ပဋိသေႏၶ စကတည္းက ရုပ္ကလာပ္ေလး သံုးခု စကတည္းက ကြဲျပားျပီးသားျဖစ္ေနျပီ။ ျပီးေတာ့ ရုပ္ကေလးေတြဟာ ကံေကာင္းလို႔ရွိရင္ အဲဒီထဲကိုက ေကာင္းေကာင္းရုပ္ကေလးေတြ ျဖစ္တယ္။ ဒီေတာ့ ၃-ကလာပ္ေတာ့ ၃-ကလာပ္ပဲ။ ကံမေကာင္းလို႔ရွိရင္ နည္းနည္းကေလးညံ႔တဲ့ ရုပ္ကလာပ္ေတြ ျဖစ္တယ္။ ဒီထဲကိုက တေယာက္နဲ႔တေယာက္က ေရွးကံကကြဲေတာ့ကာ ရုပ္ေတြႀကီးလာတဲ့အခါက်ေတာ့ အရာ၀တၳဳေပးလာတဲ့အခါက်ေတာ့ သူ႔ရုပ္ကေခ်ာတယ္။ သူ႔ရုပ္က ဆိုးတယ္။ ဒီဟာ သမုတ္ၾကတာ။ အမွန္ေတာ့ ဟိုကံက စျပီးေတာ့ အေျခခံကြဲလာခဲ့ၾကတာ။
ဘုန္းႀကီးတို႔ ဗုဒၶျမတ္စြာက ရုပ္တခါပ်က္တဲ့အခ်ိန္မွာ စိတ္က ၁၇-ခ်က္ပ်က္တယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။ စိတ္ ၁၇-ခ်က္ ပ်က္တယ္ဆိုတာ လူမ်ားအတြက္က နားလည္ဖို႔ သိပ္မလြယ္လွပါဘူး။ ဘာျဖစ္လို႔ မလြယ္တံုးလို႔ဆိုေတာ့ ပထမဆံုး ေမးဖို႔ေကာင္းတာက စိတ္ဆိုတာ ဘယ္လိုသေဘာပါတံုး။ ဒီလုိေမးမွ အျဖစ္အပ်က္ကို ေရာက္သြားမယ္။ ကိုယ္ေမးခ်င္တဲ့ အရာ၀တၳဳပစၥည္း တခုကို ဘယ္လိုပစၥည္း၊ ဒီလိုသိျပီးေတာ့မွ အဲဒီဟာ ဘယ္ေလာက္ျမန္သလဲ၊ ရုပ္က ဘယ္လိုသေဘာလဲ၊ ဒီဟာကိုၾကည့္ျပီးေတာ့မွ အျဖစ္အပ်က္ကို ရွင္းဖို႔ေကာင္းတယ္။ ခုေတာ့ တဆင့္လြန္ျပီးေတာ့မွ ေရာက္သြားတယ္။
ဒီေတာ့ကာ ဗုဒၶရဲ႔တရားေတာ္မွာ ျပႆနာက မျပည့္စံုေသးလို႔ရွိရင္ ေမးနည္းကို ျပင္ေပးတဲ့နည္း ရွိပါတယ္။ ဒီေတာ့ ျပင္ေပးလိုတာက စိတ္ဆိုတာ ဘယ္လိုသေဘာပါလဲ။ ဒီလိုေမးရင္ သာေကာင္းတယ္။ ဒီေတာ့ ဒီလိုေမးတယ္ဆိုပါေတာ့ စိတ္ဆိုတာ ဘယ္လိုသေဘာပါတံုး။
(စိတ္ရဲ႔သေဘာ)
ဘုန္းႀကီးတို႔ ဗုဒၶျမတ္စြာက စိတ္သေဘာဟာ အေ၀းအာရံုကိုလည္း ယူႏို္င္တယ္။ ႏွစ္စိတ္တျပိဳင္တည္း ျဖစ္ရိုး မရွိဘူး။ တစိတ္စီ တစိတ္စီ ျဖစ္တယ္။ အျဖစ္အပ်က္ ျမန္တယ္။ ဘယ္ေလာက္ျမန္သလဲဆိုေတာ့ လက္ေဖ်ာက္တခ်က္တီးတဲ့အခ်ိန္မွာ ကုေဋမ်ားစြာ ျဖစ္ပ်က္တယ္။ စိတ္ခ်င္းေတာ့ တူခ်င္မွတူမယ္။ အာရံုလိုက္ျပီးေတာ့ အမ်ိဳးမ်ိဳးေတာ့ ရွိတယ္။ အဲဒီစိတ္ရဲ႔ အျဖင္အပ်က္ကေတာ့ လက္ေဖ်ာက္တခ်က္ေလာက္ တီးလိုက္ရင္ ကုေဋတသိန္းမက ျဖစ္ပ်က္ေနတယ္။ စိတ္ဟာ အေကာင္အထည္ အရာ၀တၳဳ အထည္ကိုယ္ ရွိသလားလို႔ဆိုေတာ့ အထည္ကိုယ္မရွိဘူး။ အထည္ကိုယ္မရွိရင္ စိတ္မရွိဘူးလား။ မဟုတ္ဘူး။ စိတ္ဆိုတဲ့သေဘာက ရွိတယ္။ အေကာင္အထည္ေတာ့ မရွိဘူး။ ဒီစိတ္ဟာ ဘယ္လိုေနရာမွာ အျဖစ္မ်ားတံုးလို႔ဆိုရင္ ဘုန္းႀကီးတို႔ ဒီဘံုမွာဆိုေတာ့ မဟာဘုတ္ဆိုတဲ့ ဟဒယလိုဏ္ဂူမွာ၊ လိုဏ္ဂူဆိုတာ တင္စားေျပာတာ၊ တကယ့့္ဂူလဲ မဟုတ္ပါဘူး။ ဟဒယမွာ အျဖစ္မ်ားတယ္။ အျဖစ္မ်ားတယ္ဆိုေတာ့ အေကာင္အထည္မွ မရွိ္ဘဲနဲ႔၊ အဲဒီအေပၚမွာ သူက ကပ္ျပီးေတာ့ျဖစ္ေနတဲ့ သေဘာမဟုတ္ဘူး။ သူရွိလို႔ ျဖစ္ႏိုင္တာ။ သူမရွိလို႔ရွိရင္ မျဖစ္ဘူးဆိုတဲ့ အေနမ်ိဳး၊ ဒီေတာ့ စိတ္သဘာ၀ကို ပထမဆံုးစဥ္းစားၾကည့္ရင္ ဘယ္ေလာက္သိမ္ေမြ႔သြားသလဲ။ ဒါကို နားမလည္ရင္ ထပ္ေမး။ ဒီေတာ့ ဗုဒၶျမတ္စြာက ဆက္ျပီးေတာ့ စိတ္သဘာ၀ကိုသာ အမိန္႔ရွိရံုတင္မဟုတ္ဘူး။ အဲဒီစိတ္ကို ထိန္းႏိုင္လို႔ရွိရင္ ဒုကၡအမ်ိဳးမ်ိဳးက လြတ္တာပဲ။ ဒီထိေအာင္ ေဟာခ်င္လို႔ ခုနက စိတ္ရဲ႔သေဘာကို အစခ်ီျပီးေတာ့ ေဟာေတာ္မူပါတယ္။
(အေ၀းအာရံု လွမ္းျပီးယူႏိုင္)
ဒီဟာကို ဘုန္းႀကီးေျပာမယ္။ ထပ္ျပီးေတာ့ စိတ္ဆိုတဲ့သေဘာဟာ အေ၀းအာရံုကို လွမ္းျပီးေတာ့ ယူႏိုင္တယ္။ ဥပမာ-ဒကာေန၀င္းပဲ။ မိမိအလုပ္လုပ္တဲ့ေနရာကို စိတ္ညြတ္လိုက္ရင္ ထင္ေနတာပဲ မွားသလား၊ မွန္သလား ဆိုတာကိုေတာ့ မေျပာႏိုင္ဘူး။ ဘာျပဳလို႔တုံး ဟိုနားမွာ ကုလားထိုင္ ထားခဲ့မယ္။ ေရႊ႔သြားတဲ့သူက ေရႊ႔သြားမယ္။ သို႔ေပမယ့္ ကိုယ္က ျမင္ေနတာကေတာ့ အဲဒီေနရာမွာ ကုလားထိုင္ျမင္ေနတယ္။ အေ၀းကိုသြားႏိုင္တယ္ဆိုတာ ဘယ္ေလာက္မ်ား ျမန္သလဲဆိုတာေတာ့ မေျပာနဲ႔ေတာ့။ မိမိအလုပ္လုပ္တဲ့ေနရာကို ဒီနားကေနျပီးေတာ့ ေရာက္သြားလိုက္တာ၊ သိပ္ျမန္တာပဲ။ သိပ္ျမန္ေတာ့ စိတ္က ခုန္ဆြ ခုန္ဆြသြားေနသလား၊ မဟုတ္ဘူး။ ဒီမွာျဖစ္ပ်က္ျပီးေနရင္းက ဟိုမွာ အာရံုယူႏိုင္တယ္။ ဆန္းလိုက္တဲ့ျဖစ္ျခင္းကေတာ့ မေျပာနဲ႔ေတာ့၊ မေျပာနဲ႔ေတာ့၊ မဟုတ္ဘူးလားဆိုေတာ့ ကိုယ့္စိတ္ကို ကို္ယ္ျပန္စဥ္းစားၾကည့္ေလ။ စိတ္ကူးနဲ႔ ဘုရားေဟာသြားတာ မဟုတ္ဘူး။ ကိုယ့္စိတ္ကို ကို္ယ္ျပန္စဥ္းစားၾကည့္ရင္ ေတာ္ေတာ္ဆန္းတဲ့ သေဘာတရားတမ်ိဳးပါလား-လို႔ ဒီလိုသေဘာေပါက္မယ္။
(ကုေဋတသိန္းမက ျဖစ္ပ်က္)
ျပီးေတာ့ ႏွစ္ခုတြဲမျဖစ္ဘူး။ လက္ဖ်စ္တခ်က္တီးမွာ ကုေဋတသိန္း တခုျပီးတခု၊ တခုျပီးတခု၊ ျဖစ္ေနတာပဲ။ ကုေဋတသိန္းမကတဲ့ အျဖစ္အပ်က္ ဘယ္ေလာက္ျမန္သလဲ။ ဘာလဲ ေနာက္ေတာ့ ထပ္ေမးႏို္င္တယ္။ လက္ေဖ်ာက္တခ်က္တီးမွာ ကုေဋတသိန္းမက ျဖစ္ပ်က္ျဖစ္ပ်က္ တမ်ိဳးစီ၊ တမ်ိဳးစီ၊ တခုတည္းက ကုေဋတသိန္းမက ျဖစ္ေနတာမဟုတ္ဘူး။ ျဖစ္ပ်က္-ျဖစ္ပ်က္-ျဖစ္ပ်က္-ျဖစ္ပ်က္။ သူဟာ အေကာင္အထည္ မ်က္စိနဲ႔ျမင္လို႔လည္း မရ။ မ်က္စိနဲ႔ျမင္ေကာင္းတဲ့ အရာ၀တၳဳလည္း မဟုတ္ဘူး။ ဒါျဖင့္ မရွိလို႔လား။ ရွိတယ္။ မေနာနဲ႔ သူ ငါ့ကို မေကာင္းၾကံေနတယ္။
(အထည္ကိုယ္ မရွိ)
သူ႔ရဲ႔စိတ္အစဥ္ဟာ ငါ့ကို မေကာင္းၾကံေနတာ။ ဘာျဖစ္လို႔တံုး။ သူ႔ရဲ႔စိတ္ဓာတ္ဟာ မ်က္ႏွာမွာေပၚေနတယ္။ သူနဲ႔ငါ ၾကာၾကာစကားေျပာရင္ ရန္ျဖစ္ရလိမ့္မယ္။ ေရွာင္မွာပဲ။ ေဟာဒါ သိတယ္။ မိမိတို႔ခ်စ္ခင္တဲ့သူခ်င္း စကားေျပာလည္း မ်က္ႏွာက ျပံဳးလို႔ဆိုေတာ့ အေကာင္အထည္ေတာ့ မရွိဘူး။ သူ႔စိတ္ကိုေတာ့ျဖင့္ မွန္းလို႔ရတယ္။ ဒါက အေလ့အထမ်ားမွ၊ အေလ့အထမ်ားမွ မွန္းလုိ႔ရတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ဗုဒၶျမတ္စြာက အထည္ကိုယ္ေတာ့ မရွိဘူးတဲ့။ မရွိေသာပစၥည္းလား-လို႔ဆိုေတာ့မွ ရွိလိုက္တာမွ ေသေသခ်ာခ်ာရွိ။ အဲဒါက ဗုဒၶပြင့္ေတာ္မူမွ သိလာတာျဖစ္ေတာ့ ဘုန္းႀကီးတို႔ ကေလ ဗုဒၶရဲ႔ဉာဏ္ေတာ္ သိပ္ျပီးေတာ့ ႀကီးေတာ္မူတာပဲ။ မိမိတို႔က ေနာက္ကလိုက္တာေတာင္ ဗုဒၶသိသလို အမီမလိုက္ႏိုင္ဘူး။ စာေတြကို အမ်ားႀကီး ေလ့လာေနတာ ေတာင္မွ အမီမလိုက္ႏိုင္ဘူး။ ဒါမွန္းျပီးေတာ့ ဟုတ္တယ္၊ ဟုတ္ေလာက္တယ္။ ဒီလို ဒီလို ဒီလို မွန္းသြားရတယ္။
( ရုပ္ရဲ႔သေဘာ)
စိတ္ရဲ႔သေဘာကို နည္းနည္းေတာ့ သိျပီေနာ္။ ရိပ္စားမိျပီေနာ္။ ဒီေတာ့ တခါ ရုပ္ရဲ႔ သေဘာကို ေမးဖို႔ေကာင္းတယ္။ ေတာ္ေတာ္ၾကာေေတာ့ ရုပ္နဲ႔စိတ္နဲ႔ ေရာလာမွာကိုး။ ရုပ္က ဘယ္လိုသေဘာတံုး။ ရုပ္က်ေတာ့ ခုနက စိတ္နဲ႔စာလို႔ရွိရင္ ေတာ္ေတာ္ ထင္ရွားလာျပီ။ ကံေၾကာင့္ျဖစ္တဲ့ ရုပ္တဲ့၊ စိတ္ေၾကာင့္ျဖစ္တဲ့ ရုပ္တဲ့။ ဥတုေၾကာင့္ျဖစ္တဲ့ ရုပ္တဲ့၊ အစာအာဟာရေၾကာင့္ ျဖစ္တဲ့ရုပ္လို႔ ဘုန္းႀကီးတို႔ ကိုယ္ထဲမွာ ရုပ္အမ်ိဳးအစား ေလးမ်ဳိးရွိတယ္။ ဒီရုပ္က ရုပ္တခုလို႔ ဆိုလိုက္ရင္ပဲ အနည္းဆံုး ရုပ္ကေလးေတြ ရွစ္ခုေလာက္ ေပါင္းရတယ္။ ရွစ္ခုေလာက္ ေပါင္းတဲ့ဥစၥာကို တစုတကလာပ္လို႔ ေခၚတယ္။ ၉-ခုေလာက္ ေပါင္းတာ။ ၁၀-ခုေလာက္ေပါင္းတာ။ သူ႔ဟာနဲ႔သူ အမ်ိဳးမ်ိဳး အစားစား ရွိတယ္။
(ဓာတ္ႀကီးေလးပါး)
ရုပ္က်ေတာ့ နည္းနည္းအထည္ကိုယ္ ေပၚလာျပီ။ ဘာျဖစ္လို႔ေပၚလာတံုးဆိုေတာ့ကာ ခုနက ရုပ္ရွစ္ခုထဲမွာပဲ ပထ၀ီဓာတ္ဆိုတဲ့ မာမာသေဘာမ်ိဳးေလး ရွိေနတယ္။ အာေပါဓာတ္ ေရက မုန္႔မုန္႔ကေလးေတြကို စုေပါင္းျပီး ဖြဲ႔ထားသလို အဲဒီအာေပါဓာတ္ကလည္း သူနဲ႔တကြ ရုပ္မႈန္ကေလး ရွစ္ခုကို တတြဲျဖစ္ေအာင္ စာသံေပသံအားျဖင့္ တကလာပ္ျဖစ္ေအာင္ဖြဲ႔။ သူက ဖြဲ႔ျပီးေတာ့ ထားတယ္။ ေတေဇာဓာတ္တဲ့။ အာေပါဓာတ္ေၾကာင့္ ေပ်ာ့စိစိႀကီး ျဖစ္မသြားေအာင္ သူကအေငြ႔ကေလး၊ အေငြ႔ဓာတ္ကေလး၊ ေသးေသးေလးေပါ့။ ေျပာသာေျပာေနရတာပါ။ သူတို႔ကေတာ့ ေသးေသးမႈန္မႈန္ေလးေတြ။ ျပီးေတာ့ ၀ါေယာဓာတ္တဲ့။ ဒီရုပ္ရွစ္ခုကို တခုႏွင့္တခု ဖိညႇပ္ေထာက္ကန္ေနေအာင္၊ ဒီဓာတ္ႀကီးေလးပါးဆိုတာ ဒါပါပဲ။ ပထ၀ီဓာတ္၊ အာေပါဓာတ္၊ ေတေဇာဓာတ္၊ ၀ါေယာဓာတ္။ အဲဓီဓာတ္ႀကီးေလးပါးက ရုပ္ကေလးေတြကို ဖိညႇပ္ျပီးေတာ့ ေနတယ္။ အၾကားမွာ ဘာမွမရွိဘူး။
( အဆင္း၊ အနဲ႔၊ အရသာ)
သူတို႔ေလးခု ဖိညႇပ္ေနျပီးေတာ့ တခါ ဒီထဲမွာ အရာ၀တၳဳေတာ့ ခုနကေလာက္ ႀကီးႀကီးမားမား မရွိဘူး။ အဆင္းဓာတ္ ပါလာတယ္။ ဒါေၾကာင့္ အဆင္းေတြ ျမင္ေနရတာ။ အနံ႔ဓာတ္မ်ားရင္ေတာ့ ဘုန္းႀကီးတို႔ ႏွာေခါင္းနဲ႔ရတယ္။ ေတာ္ေတာ္တန္ခိုးႀကီးတဲ့ သူကဆိုရင္ ဒီေလာက္အနံ႔မမ်ားေတာင္ သင္းေနတဲ့ အနံ႔ ရတယ္။ အဲဒီအနံ႔ဓာတ္ဆိုတဲ့အရာ ရွိတယ္။ ျပီးေတာ့ ရသဓာတ္ ရွိတယ္။ ေရမွာလည္း ေရအလိုက္ ရသဓာတ္ ရွိတယ္။ ထမင္းမွာလည္း ထမင္းအလိုက္ ရသဓာတ္ ရွိတယ္။
(ၾသဇာ)
ျပီးေတာ့ ဘယ္ပစၥည္းမ်ိဳးမဆို ၾသဇာဆိုတာ ေနာက္ဆံုး ေက်ာက္ခဲပင္၀ါးဦးေတာ့ ၾသဇာဟ ာရွိေနတာပဲ။ ဒီၾသဇာကို အဆီအႏွစ္လို႔ ဆိုတယ္။ ေက်ာက္ခဲလည္း ေက်ာက္ခဲအလိုက္ ၾသဇာရွိ္တယ္။ ေရမွာလည္းပဲ ေရအလိုက္ ၾသဇာဓာတ္ ရွိတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ေတာ္ေတာ္ေလး မ်ားမ်ားေလးကို ျမည္းၾကည့္ရင္ ဘယ္လိုအရသာ ရွိတယ္။ ခုနက ရသနဲ႔ ၾသဇာနဲ႔ ၊ ေနာက္ဆံုးေတာ့ ဘုန္းႀကီးတို႔ ဘာမွမစားႏိုင္ဘူးဆိုရင္ ေရေသာက္ေနရင္ပဲ ေရရဲ႔ၾသဇာက ေတာ္ေတာ္ၾကာၾကာ ခံေသးတယ္။ လူမမာဟာ ဆန္ျပဳတ္၊ ကစီရည္ဆိုတဲ့ ဆန္ျပဳတ္ကေလးကို အရည္ခ်ည္းသက္သက္ ေသာက္ေနလည္းပဲ ၾသဇာဓာတ္ရွိလို႔မို႔ သူ႔မွာ ရုပ္သစ္ကေလးေတြ ျဖစ္ေနလို႔မို႔ အေတာ္ခံႏိုင္တယ္။ ဆိုပါေတာ့ ရုတ္တရက္ မေသႏိုင္ဘူး။ အဲဒီလို သတၱိရွိတယ္။
(ဓာတ္ႀကီးေလးပါးရဲ႔ သတၱိ)
ဒီေတာ့ ရုပ္ဆိုတဲ့သေဘာဟာ ဘယ္လိုတံုးလို႔ဆိုရင္ ခုနက ရုပ္ကလာပ္ကေလးတခုမွာ အနည္းဆံုး ရုပ္ရွစ္ခုရွိတယ္။ အမာခံရုပ္က ပထ၀ီ၊ အာေပါ၊ ေတေဇာ၊ ၀ါေယာ ပါဠိလို၊ ျမန္မာလိုေတာ ့ေျမဓာတ္၊ တင္စားေျပာထားတာ။ ဘုရားမို႔လို႔ ပထ၀ီတို႔ ဘာတို႔ နာမည္တပ္ႏိုင္တာ။ အလြတ္ဆိုလို႔ရွိရင္ ဘုန္းႀကီးလည္း ဒီနာမည္ မတပ္ႏိုင္ဘူး။ ဗုဒၶျမတ္စြာဘုရားက ေျမႀကီးကို ဥပမာေျပာျပီးေတာ့ နည္းနည္းမာမာ ခိုင္ခံ႔တဲ့ ဓာတ္တခုရွိတယ္။ ဒါကို ပထ၀ီဓာတ္၊ ေျမႀကီးမာေနတာလည္း ဒီဓာတ္ေတြ မ်ားေနတာ။ ဒီဓာတ္ေတြ မ်ားေနေတာ့ ေျမႀကီးဟာ ခိုင္ခိုင္မာမာနဲ႔ နင္းလို႔ခံေနတာ။ ေက်ာက္ခဲေတြမာေနတာဟာလည္း ပထ၀ီဓာတ္။ သူ႔သတၱိ မ်ားေနတာ။ အဲဒီေတာ့ အဲဒါကို အေၾကာင္းျပဳျပီးေတာ့ ဗုဒၶျမတ္စြာက ပထ၀ီဓာတ္ နာမည္တပ္ထားတယ္။ ျပီးေတာ့ အာေပါဓာတ္က ရုပ္ကလာပ္ရွစ္ခုရွိရင္ ရွစ္ခုကို စုစည္းျပီးေတာ့ မႈန္႔မႈန္႔ကေလး ေတြကို ေရနဲ႔ေလာင္းလိုက္ေတာ့ တခါတည္း တြဲသြားသလိုပဲ။ ဒီအာေပါဓာတ္ေၾကာင့္ ရုပ္ကေလးေတြ တြဲသြားတာ။ တြဲတာမွ ပိညႇပ္ျပီးေတာ့ နည္းနည္းမွ အၾကားမရွိေအာင္ တြဲတာ။ ရုပ္ကေလးေတြကို အာေပါဓာတ္နဲ႔ တြဲထားရင္ စိုထိုင္းထိုင္းႀကီး ျဖစ္ေနမွာေပါ့ဆိုေတာ့ မဟုတ္ဘူး။ ေတေဇာဓာတ္က အခိုးေငြ႔ ရွိေနျပန္ေရာ။ သူ႔အလိုက္၊ သူ႔အလိုက္၊ ကလာပ္ဆိုလည္း သူ႔အလိုက္၊ ဒီဟာေတြကို စိုထင္းမသြားေအာင္ အခိုးအေငြ႔ ကေလးေတြက ရွိေနျပန္ေရာ။ ၀ါေယာဓာတ္ကလည္း ပထ၀ီနဲ႔ အာေပါဟာ မကြဲေအာင္ သူက တြန္းကန္ျပီးေတာ့ ထားသလိုပဲ။ တခါတည္း ပိညႇပ္ေနတဲ့ဥစၥာ။ ဒီ၀ါေယာရဲ႔သတၱိေၾကာင့္ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီေတာ့ ဓာတ္ႀကီးေလးပါးလို႔ ဒါ ေခၚတာေပါ့။