ျမတ္ဗုဒၶ၏ အရပ္ေတာ္ႏွင့္ ပတ္သက္၍ ကြဲျပားျခားနားေသာ အယူအဆႏွစ္မ်ိဳးတြင္ ျမတ္ဗုဒၶသည္ ပကတိလူတို႔ထက္ မ်ားစြာမျမင့္ ဟူေသာ အယူအဆသည္ ယုတၱိေဗဒသက္သက္ကုိ အေျခခံ၏။ ေဂါတမဘုရားရွင္၏ အရပ္ေတာ္မွာ ၁၈-ေတာင္ ရွိ၏=ဟူေသာ အယူအဆသည္ က်မ္းဂန္အေထာက္အထားကို အေျခခံကာ ယုတၱိရွာ ျပ၏။
ဘုရားရွင္၏ အရပ္ေတာ္ႏွင့္ ပတ္သက္၍ အျငင္းပြားမႈမ်ား ၊ အယူအဆမတူညီမႈမ်ားကို အ႒ကထာ၊ ဋီကာမ်ားတြင္ မေတြ႔ရပါ။ ပုဂံေခတ္၊ အင္းဝေခတ္စာေပမ်ားတြင္လည္း မေတြ႕ရပါ။ ခရစ္ႏွစ္ ၁၉၃၇-ခုႏွစ္ေလာက္တြင္ တိုးတက္ေရးမဂၢဇင္းတြင္ ကိုစိန္ေဖ၊ ေရွ႕ေန ဦးဘဦး၊ ဘိုးေမတၱာ၊ ဘိုးဣႏၵာ-စေသာ စာေရးဆရာမ်ား တဖက္ႏွင့္ တဖက္ စာေပတိုက္ပြဲအသြင္ ျငင္းခံုခဲ့ၾကသည္ဟု တည္ေတာဆရာေတာ္၏ “ယေန႔ ဗုဒၶဝါဒဆိုင္ရာ အေမးအေျဖမ်ား (၂)” စာအုပ္တြင္ ဖတ္႐ႈရပါသည္။ ေနာက္ဆံုး မည္သည့္ဘက္ကမွ် အႏိုင္မရဘဲ ကိုယ္ႀကိဳက္ရာကိုယ္ယူ ..ဆုိသည့္ အေနအထားတြင္ ရပ္ခဲ့ရသည္ဟု ဆိုပါသည္။
ဤသည္မွာ ေထရဝါဒအစဥ္အလာပင္ ျဖစ္သည္။ ေထရဝါဒအစဥ္အလာသည္ က်မ္းဂန္က ဤသို႔ဆိုလွ်င္ ဤသို႔သာ မွတ္သည္။ အယူအဆတစ္ခုသည္ ကာလေဒသႏွင့္ မေလ်ာ္႐ံုမွ်ျဖင့္လည္းေကာင္း၊ ေရးသားေဟာေျပာလွ်င္ လူတိုင္း လက္ခံႏိုင္ေသာ ဝါဒမဟုတ္႐ံုမွ်ျဖင့္လည္ေကာင္း၊ စာေပက်မ္းဂန္လာ ဗုဒၶေဒသနာ တစ္ခုခုကို အလြယ္တကူ ပယ္ေလ့မရွိ။
ေမးခြန္းပါ ဗုဒၶေဂါတမဘုရားရွင္၏ အရပ္ေတာ္အစစ္အမွန္ကို ဗုဒၶဘာသာဝင္မ်ား သိရွိရန္ လိုအပ္ပါသည္--ဟူရာ၌ အစစ္အမွန္ဆိုသည္ကို မည္သည့္ေပတံျဖင့္ တိုင္းတာမည္နည္း။ ယုတၱိေဗဒေပတံျဖင့္ တိုင္းတာလွ်င္ ျမတ္ဗုဒၶသည္ ပကတိလူတို႔ထက္ မ်ားစြာမျမင့္ဟူေသာ အယူအဆသည္ အားသာ၏။ က်မ္းဂန္အေထာက္အထားဟူေသာ သာဓကေပတံျဖင့္ တိုင္းတာလွ်င္ ၁၈-ေတာင္ရွိ၏-ဟု လက္ခံအပ္၏။ ထိုအယူအဆႏွစ္ခုမွတစ္ပါး တတိယအမွန္တရား ရွာဖြယ္မရွိ။ သို႔ရာတြင္ တစ္ခုသိထားသင့္ေသး သည္မွာ --
“အဟံ အႆတၳမူလမွိ၊
ပေတၱာ သေမၺာဓိမုတၱမံ။
ဗ်ာမပၸဘာ သဒါ မယွံ၊
ေသာဠသဟတၳမုဂၢတာ။” (ဗုဒၶဝံသ၊ ၃၈၀)
“ငါသည္ ေညာင္ဗုဒၶေဟပင္ရင္း၌ ျမတ္ေသာ ေဗာဓိဉာဏ္ကို ရေတာ္မူ၏။ တလံမွ်ေသာ ေရာင္ျခည္ေတာ္သည္ ငါ့အား အခါခပ္သိမ္း ရွိ၏။ ငါသည္ တစ္ဆယ့္ေျခာက္ေတာင္ ျမင့္ေတာ္မူ၏” ကို ေထာက္၍ ၁၆-ေတာင္ ဟုလည္း တစ္နည္းမွတ္ႏို္င္၏။
ထိုပါဠိေတာ္ကို အ႒ကထာဆရာက -“အမွာကံ ဘဂဝါ အ႒ာရသ ဟတၳဳေဗၺေဓာ။” (ဗုဒၶဝံသ၊႒၊၃၄၉) “ငါတို႔၏ ျမတ္စြာဘုရားရွင္သည္ ၁၈-ေတာင္ အရပ္ေတာ္ျမင့္၏”-ဟု ပကတိသာမာန္ လူတုိ႔၏ အတိုင္းအထြာႏွင့္ညႇိကာ “ရွင္ေစာတစ္ထြာ၊ မဇ္သံုးထြာ၊ တို႔မွာ ေခါက္ခ်ိဳးတက္” လကၤာအရ တြက္ခ်က္ရလြယ္ကူေစရန္ ႏွစ္ေတာင္တိုးကာ ဖြင့္ဆိုထားျခင္းျဖစ္၏။
ဤတြင္ အ႒ကထာလာ ေဝမတၱရွစ္မ်ိဳးကို အနည္းငယ္ ေဖာ္ျပလို ပါသည္။ ဘုရားရွင္တစ္ဆူႏွင့္ တစ္ဆူ မတူကြဲျပားေသာ အခ်က္ရွစ္ခ်က္ရွိ၏။ ထိုရွစ္ခ်က္မွ ႏွစ္မ်ိဳးခန္႔ ထုတ္ျပလွ်င္ပင္ သေဘာေပါက္ႏိုင္ပါသည္။
(၁) အာယုေဝမတၱ = ဘုရားရွင္ တစ္ဆူႏွင့္တစ္ဆူ အသက္တမ္း မတူညီပါ။
ဒီပကၤရာဘုရား၊ ေကာ႑ည၊ အေနာမဒႆီ၊ ပဒုမ၊ ပဒုမုတၱရ၊ အတၳဒႆီ၊ ဓမၼဒႆီ၊ သိဒၶတၳ၊ တိႆဘုရားအားျဖင့္ ကိုးဆူေသာ ဘုရားရွင္တို႔သည္ အႏွစ္တစ္သိန္းတမ္းတြင္ ပြင့္ေတာ္မူၾက၏။ မဂၤလဘုရား၊ သုမန၊ ေသာဘိတ၊ နာရဒ၊ သုေမဓ၊ သုဇာတ၊ ပိယဒႆီ၊ ဖုႆဘုရား ဤရွစ္ဆူေသာ ဘုရားရွင္တုိ႔သည္ အႏွစ္ကိုးေသာင္းတမ္းတြင္ ပြင့္ေတာ္မူၾက၏။ ေရဝတဘုရားႏွင့္ ေဝႆဘူဘုရားႏွစ္ဆူတို႔သည္ အႏွစ္ေျခာက္ေသာင္းတမ္းတြင္ ပြင့္ေတာ္မူၾက၏။ ဝိပႆီျမတ္စြာဘုရားသည္ အႏွစ္ရွစ္ေသာင္းတမ္း တြင္ ပြင့္ေတာ္မူ၏။ သိခီဘုရားရွင္သည္ အႏွစ္ခုနစ္ေသာင္းတမ္းတြင္ လည္းေကာင္း၊ ကကုသႏၶဘုရားရွင္သည္ အႏွစ္ေလးေသာင္းတမ္းတြင္ လည္းေကာင္း၊ ေကာဏာဂမနဘုရားရွင္သည္ အႏွစ္သံုးေသာင္းတမ္း တြင္လည္းေကာင္း၊ ကႆပဘုရားရွင္သည္ အႏွစ္ႏွစ္ေသာင္းတမ္း တြင္လည္းေကာင္း အသီးသီး ပြင့္ေတာ္မူၾက၏။ ေဂါတမဘုရားရွင္ သည္ကား အႏွစ္တစ္ရာတမ္းတြင္ ပြင့္ေတာ္မူ၏။ ဤသို႔ အသီးသီး အသက္တမ္းခ်င္းလည္း ျခားနားၾက၏။
(၂) တစ္ဖန္ ပမာဏေဝမတၱ=ဟူေသာ ဉာဏ္ေတာ္ အရပ္ေတာ္ ပမာဏခ်င္းလည္း ျခားနားၾက၏။ ဒီပကၤရာ၊ ေရဝတ၊ ပိယဒႆီ၊ ဓမၼဒႆီ၊ ဝိပႆီ ဘုရားရွင္တို႔၏ အရပ္ေတာ္သည္ အေတာင္ ၈၀- ျမင့္၏။
ေကာ႑ည၊ မဂၤလ၊ နာရဒ၊ သုေမဓဘုရားရွင္တို႔၏ အရပ္ေတာ္ သည္ ၈၈-ေတာင္ ျမင့္၏။
သုမနဘုရားရွင္သည္ အေတာင္ ၉၀၊ ေသာဘိတ၊ အေနာမဒႆီ၊ ပဒုမ၊ ပဒုမုတၱရ၊ ဖုႆ ဘုရားရွင္တို႔သည္ အေတာင္ ၅၀၊ သုဇာတဘုရားရွင္သည္ အေတာင္ ၅၀၊ သိဒၶတၳ၊ တိႆ၊ ေဝႆဘူ ဘုရားရွင္တို႔သည္ အေတာင္ ၆၀၊ သိခီဘုရားရွင္ သည္ ၇၀၊ ကကုသႏၶဘုရားရွင္သည္ ၄၀၊ ေကာဏာဂမနဘုရားရွင္ သည္ ၃၀၊ ကႆပဘုရားရွင္သည္ အေတာင္ ၂၀၊ ေဂါတမဘုရားရွင္ သည္ ၁၈-ေတာင္ ျမင့္၏။
အထက္ပါ အ႒ကထာလာ ေဖာ္ျပခ်က္မ်ားသည္ ယုတၱိေဗဒ ႐ႈေထာင့္သက္သက္ကၾကည့္လွ်င္ မျဖစ္ႏိုင္ပါ။ ယံုၾကည္စရာ မရွိပါ။ ထို႔ေၾကာင့္ ေမးခြန္းရွင္သိလိုေသာ အရပ္ေတာ္အစစ္အမွန္ ဆိုသည္ကို မေျဖႏိုင္ပါ။ က်မ္းဂန္တြင္ ဤသို႔ လာရွိသည္ဟုသာ ေျပာႏုိင္ပါသည္။ အကယ္၍ ဘုရားရွင္ သက္ေတာ္ထင္ရွား ရွိေတာ္မူေသးလွ်င္ပင္ ဘုရားရွင္၏ အရပ္ေတာ္ကို တိုင္းတာ၍ မည္၍မည္မွ်ရွိ၏-ဟု ေျပာဆုိႏိုင္ပါမည္ေလာဟု သံသယျဖစ္ဖြယ္ရွိ၏။
မွန္၏။ ဘုရားရွင္လက္ထက္ေတာ္ကလည္း ျမတ္စြာဘုရားရွင္၏ အရပ္ေတာ္ကို ဝါးျဖင့္တိုင္းတာေသာ ပုဏၰားတစ္ေယာက္ ရွိခဲ့ဘူး၏။ ထိုအေၾကာင္းကို မဟာဗုဒၶဝင္ စတုတၳတြဲ (၅၅၈/၉)မွ ကူးယူ ေဖာ္ျပလိုပါသည္။
“အခါတစ္ပါး၌ ရာဇၿဂႋဳဟ္ျပည္သာ မထင္ရွားေသာ ပုဏၰားတစ္ေယာက္သည္ “ရဟန္းေဂါတမ၏ အတိုင္းအရွည္ ပမာဏကို ယူျခင္းငွါ မစြမ္းႏိုင္” ဟူ၍ သတင္းစကား ၾကားရသည့္အတြက္ ျမတ္စြာဘုရားရွင္ ရာဇၿဂႋဳဟ္ျပည္တြင္းသို႔ ဆြမ္းခံ ႂကြေတာ္မူေသာအခါ၌ အေတာင္ေျခာက္ဆယ္ရွိေသာ ဝါးလံုးတစ္ခုကို ယူေဆာင္၍ ၿမိဳ႕တံခါး၏ အျပင္ပ၌ ရပ္တည္ၿပီးလွ်င္ ျမတ္စြာဘုရား ၿမိဳ႕တံခါးအနီးသို႔ ေရာက္ရွိေတာ္မူလာေသာအခါ ဝါးကို စြဲကိုင္၍ ရပ္တည္လာေလ၏။ ပုဏၰား၏ ဝါးသည္ ျမတ္စြာဘုရားရွင္၏ ပုဆစ္ဒူးေတာ္မွ်ေလာက္သာ ေရာက္ရွိေလသည္။
ေနာက္တေန႔၌ ပုဏၰားသည္ အေတာင္ေျခာက္ဆယ္ရွိေသာ ဝါးလံုးႏွစ္လံုးတို႔ကို ဆက္၍ ေရွးနည္းအတူပင္ အနီး၌ ရပ္တည္ လာျပန္ေလသည္။ ျမတ္စြာဘုရားရွင္သည္လည္း ဝါးႏွစ္ဆက္တို႔၏ အထက္၌ ခါးေတာ္မွ်ေလာက္ကိုသာ ထင္ရျမင္ရလ်က္ ထိုးပုဏၰားကို “ပုဏၰား၊ သင္သည္ အဘယ္အမႈကို ျပဳသနည္း”ဟု ေမးေတာ္မူေလလွ်င္ ပုဏၰားသည္ “အရွင္ဘုရားတို႔၏ အတိုင္းအရွည္ ပမာဏကို ယူေနပါသည္”ဟု ေျဖၾကားေလ၏။
ထုိအခါ ျမတ္စြာဘုရားရွင္သည္ ပုဏၰားကို …
“ ပုဏၰား…. သင္သည္ အကယ္၍ပင္ စၾကဝဠာတိုက္အျပည့္ တည္ရွိေသာ ဝါးတို႔ကို ဆက္စပ္၍ လာေစကာမူ ငါဘုရား၏ အတိုင္းအရွည္ ပမာဏကို ယူျခင္းငွါ စြမ္းႏိုင္လိမ့္မည္ မဟုတ္၊ မွန္၏၊ ငါဘုရားသည္ ေလးအသေခ်ၤ ကမၻာတစ္သိန္းၾကာ ကာလပတ္လံုး သူတစ္ပါးက ငါဘုရား၏ အတိုင္းအရွည္ ပမာဏကို ယူႏိုင္ေလာက္ေအာင္ ပါရမီေတာ္တို႔ကို ျဖည့္က်င့္ခဲ့သည္မဟုတ္။ (ပမာဏကို မယူႏိုင္ေလာက္ေအာင္ပင္ ပါရမီေတာ္တို႔ကို ျဖည့္က်င့္ခဲ့ေပသည္ဟု ဆိုလိုသည္။) ပုဏၰား.. ျမတ္စြာဘုရားသည္ အတုမရွိေသာပုဂၢိဳလ္၊ မႏိႈင္းယွဥ္အပ္ေသာပုဂၢိဳလ္သာ ျဖစ္ေပ၏”ဟု မိန္႔ေတာ္မူၿပီးလွ်င္ ဓမၼပဒက်မ္းလာ ဤဆိုလတၱံ႔ေသာ ဂါထာကို ေဟာေတာ္မူ၏။….
ေတ တာဒိေသ ပူဇယေတာ၊
နိဗၺဳေတ အကုေတာ ဘေယ။
န သကၠာ ပုညံ သခၤါတံု၊
ဣေမတၳမပိ ေကနစိ။
နိဗၺဳေတ-ကိေလသာဟူေသာ အပူခပ္သိမ္း ေအးၿငိမ္းေတာ္မူကုန္ ၿပီးေသာ၊ အကုေတာဘေယ- ဘဝအာ႐ံု တစ္စံုတစ္ခုေၾကာင့္မွ် ေၾကာင့္ၾကပူေဆြး ေဘးမရွိကုန္ထေသာ၊ တာဒိေသ-ထုိသို႔႐ႈအပ္ ျမတ္ေသာ ေက်းဇူးဂုဏ္ႏွင့္ ျပည့္စံုေတာ္မူကုန္ထေသာ၊ ေတ-ထိုဘုရား ပေစၥကဗုဒၶါ အရိယာသူျမတ္တို႔ကို၊ ပူဇယေတာ- သဒၶါေကာ္ေရာ္ ပူေဇာ္ေသာသူ၏၊ ပုညံ-ကုသိုလ္ေကာင္းမႈကို ၊ ဣေမတၳံ- “ဤေကာင္းမႈကား ဤမွ်အက်ိဳးရွိ၏၊ ဤေကာင္းမႈကား ဤမွ်အက်ိဳးရွိ၏”ဟူ၍၊ ေကနစိ အပိ- ျဗဟၼာနတ္လူ သံုးဘံုသူတြင္ တစ္လူတစ္ေယာက္မွ်ေသာ္လည္း၊ သခၤါတံု-အတိအက် ေရတြက္၍ ျပျခင္းငွါ၊ န သကၠာ- မတတ္ႏိုင္သည္သာတည္း။
ဂါထာနိဂံုး ဆံုးေသာအခါ၌ ရွစ္ေသာင္းေလးေထာင္ေသာ သတၱဝါတို႔သည္ ေသာတာပန္အရိယာ စသည္ျဖစ္ၾကကာ နိဗၺာန္တည္း ဟူေသာ အၿမိဳက္ရည္ကို ခ်မ္းၾကည္စြာ ေသာက္သံုးၾကေလကုန္ သတည္း။ (ဒီ၊႒၊၁၊ ၂၅၄)
အ႒ကထာတြင္ ယူဇနာေပါင္း ၄၈၀၀-အရပ္ျမင့္ေသာ ရာဟုအသူရိန္ႀကီးပင္ ျမတ္စြာဘုရားကို ေမာ့ၾကည့္ရေၾကာင္း ဆက္လက္ျပဆိုထား၏။ ဗုဒၶဝိသေယာ အစိေႏၲေယ်ာ-ဟူသည့္အတိုင္း ဘုရားအရာ မႀကံသာသမို႔ မႀကံစည္ဘဲေနတာ ေကာင္းမည္ထင္ပါသည္။
မိမိတို႔၏ ဗုဒၶဝါဒတြင္ ဘုရားရွင္မွန္သမွ်သည္ လူသားဘုရားခ်ည္း ျဖစ္၏။ ေဂါတမဗုဒၶသည္လည္း လူသားမွ ဘုရားျဖစ္လာသူ ျဖစ္၏။ လူသားဆိုေသာ္လည္း သာမာန္လူသား မဟုတ္၊ ပါရမီျပည့္ဝၿပီးျဖစ္ေသာ ဥတၱရိမႏုႆ- ဥတၱမပုရိသ မဟာလူသား ျဖစ္၏။ အစၧရိယမႏုႆ= အံ့ဖြယ္လူသားလည္း ျဖစ္၏။
သူႏွင့္ပတ္သက္၍ အံ့ၾသဖြယ္ခ်ည္း ျဖစ္၏။ သူ႔ဘဝတစ္ခုလံုးသည္ အံ့ဖြယ္အတိ ၿပီး၏။ ထို႔ေၾကာင့္ ဘုရားရွင္ႏွင့္ ပတ္သက္ေသာ ျဖစ္ရပ္ေတာ္မ်ားသည္ မ်က္ျမင္ကိုယ္ေတြ႕ႏွင့္ မကိုက္ညီမႈမ်ား၊ ဆင္ျခင္ဉာဏ္ႏွင့္ မညီညြတ္မႈမ်ား ရွိႏိုင္၏။
ထိုအရာမ်ဳိးႏွင့္ ပတ္သက္လွ်င္ ဂ်ိန္းတို႔၏ဒႆနလာ ပမာဏသုံးမ်ိဳးသည္ ႏွစ္သက္ဖြယ္ေကာင္း၏။ သူတို႔သည္ အယူအဆတစ္ရပ္ကို တစ္ခါတစ္ရံ ပစၥကၡ ပမာဏ-ဟူေသာ မ်က္ျမင္ကိုယ္ေတြ႕၊
အႏုမာန ပမာဏ-ဟူေသာ ယုတၱိေဗဒႏွင့္ မကိုက္ညီေသာ္လည္း သဒၵပမာဏ-ဟူေသာ ယံုၾကည္စိတ္ခ်ရေသာ ပညာရွင္တို႔၏ က်မ္းဂန္ပမာဏႏွင့္ ကိုက္ညီေသာအခါ လက္ခံၾက၏။ သာမန္ေက်ာင္းသားမ်ားအဖို႔ ကမၻာၾကီးသည္ အလံုးျဖစ္၏-ဟု လက္ခံၾကျခင္းမွာ သဒၵပမာဏသက္သက္
(က်မ္းစာကေျပာ၍ လက္ခံျခင္းမွ် )သာ ျဖစ္သကဲ့သို႔တည္း။
အရွင္ေကာ၀ိဒ(ေယာ)