၁။ စံပယ္တဲ့ ေလးရံု၊ အပြင့္ငယ္စံု၊ တငံုက်န္ပါေသးတယ္၊ ပန္ခ်င္သူ ပ်ိဳ႔ေမာင္ေထြးရယ္၊ ေခါင္းျဖီးခဲ့ေလး။
ကဗ်ာကို ေဆြးေႏြးၾကရာ ဘုရားငါးဆူပြင့္မွာ တဆူက်န္ေသးေၾကာင္း ဆိုသည့္ အဓိပၸါယ္ျဖစ္ပါသည္။
အဘယ္ေၾကာင့္ စံပယ္ငါးရံု-ဟု မဆိုဘဲ ေလးရံုဆိုရေၾကာင္း ေဆြးေႏြးၾကပါသည္၊ ထိုအခ်က္ကို ရွင္းလင္းေပးေစလိုပါသည္
ဘုရား။
၂။ သံဃာေတာ္မ်ား ၀တ္ရံုသည့္ သကၤန္းမွာ ( ၁ ) အနားေလးဘက္ ( ၂ ) မ်ဥ္းႏွစ္ပါးသြား ေလးေခ်ာင္း ( ၃ ) အခန္း ၅-ခန္းတြင္ အႀကီးတကန္႔၊ အေသးတကန္႔ ပါရွိပါသည္၊
၄င္းသံုးခ်က္၏ရည္ရြယ္ခ်က္ကို ရွင္းလင္းေျဖၾကားေတာ္မူပါဘုရား။
( ဦးဘညႊန္႔-အမွတ္ ၉၈၊ ျမင္းကကုန္း၊ ဘိုကေလးျမိဳ႔နယ္ )
( ေျဖ )
၁။ စံပယ္ေလးရံု ကဗ်ာ အျပည့္အစံုမွာ-
စံပယ္တဲ့ ေလးရံု၊ မေလးခင္ မပန္ထိုက္၊ ပန္းျပတ္ခိုက္ၾကံဳ၊
အပြင့္ငယ္စံု၊ တရံုက်န္ပါေသး၊ ပန္ခ်င္သူ ခင္ခင္ေလးရယ္၊ ေခါင္းျဖီးခဲ့ေလး။ ဟူ၍ျဖစ္သည္။
ဤကဗ်ာ၏ ဒုတိယပိုဒ္ကို၄င္း၊ အပြင့္ငယ္စံု၊ တရံုက်န္ပါေသး-ဟူသည္ကို၄င္း၊ စဥ္းစားလွ်င္ လိုရင္းအဓိပၸါယ္ ျပည့္စံုပါသည္။
၂။ ရဟန္းေတာ္တို႔၏ သကၤန္းမွာ မဂဓပုဏၰားတို႔၏ လယ္ကြင္းကို ျပ၍ ျမတ္စြာဘုရားက အရွင္အာနႏၵာအား ခ်ဳပ္ခိုင္းေၾကာင္း
မဂဓလယ္ကြင္း၏ ေရသြင္းေျမာင္း တလုပ္ ( တာလုပ္ ) ေျမာင္းမ်ားအတိုင္း ပံုစံယူ၍ ခ်ဳပ္လုပ္ေၾကာင္း ၀ိနည္းပါဠိေတာ္တို႔တြင္ ပါပါသည္၊
အနားေလးဘက္ ပိတ္စသီးျခားျဖင့္ ထပ္ ခ်ဳပ္ရေသာ ထပ္နားပတ္ ပါရသည္၊ အတြင္း၌ ငါးစပ္ျဖတ္၍ ခ်ဳပ္ရာတြင္ တစပ္ႏွင့္တစပ္ ခ်ဳပ္ရာ၌ မ်ဥ္းႏွစ္ေၾကာင္း ပါရသည္၊ မဂဓလယ္ကြင္း၌ ေရသြင္းတလုပ္ ေျမာင္းခံ၍ အတြင္းအခန္းတို႔တြင္ ေျမာင္းတို ကန္႔လန္႔ အတိုေျမာင္း ထားသကဲ့သို႔
အခန္းႀကီး တခန္း၊ အခန္းငယ္ တခန္းစီ ထား၍ ခ်ဳပ္ရပါသည္၊ တလုပ္ေျမာင္းကို ကုသိ၊ အခန္းႀကီးကို မဟာမ႑လ၊ အခန္းငယ္ကို အၯမ႑လ စသည္ အမည္မွည့္ေခၚပါသည္။
ဤကဲ့သို႔ ငါးစပ္ ငါးျဖတ္ ဓားလွီး ဓားျဖတ္ႏွင့္ ထပ္နားပတ္စံုမွ သကၤန္းျဖစ္ပါသည္။
သကၤန္းျဖစ္မွသာ အဓိ႒ာန္တင္ျခင္း၊ ကပၸဗိႏၵဳ ထိုးျခင္း၊ ကထိန္သကၤန္း ျပဳလုပ္ျခင္း၊ ၀ိနည္းတိစီ၀ရိတ္၊
ဓုတင္ တိစီ၀ရိတ္ေဆာင္၍ ၀တ္ရံုျခင္း စသည္တို႔ ျပဳႏိုင္သည္။
လွဴဒါန္းေသာ ဒါယကာမ်ားကလည္း သကၤန္းအေၾကာင္း နားလည္ထားရန္ လိုအပ္ပါသည္။