မိန္းမသည္ လည္းေကာင္း ၊ ေယာက်္ားသည္ လည္းေကာင္း ၊ အၾကင္သူသည္ ဒုကၡကုိ တစ္က်ပ္သား သိျမင္ဧ။္၊
ထုိသူသည္ သုခ ( နိဗၺာန္ ခ်မ္းသာ ) ကုိ တစ္က်ပ္သား အလုိရွိသည္ မည္ဧ။္ ။
အၾကင္သူသည္ ဒုကၡကုိ မ်ားစြာ သိျမင္ဧ။္ ၊ ထုိသူသည္ သုခ ( နိဗၺာန္ ခ်မ္းသာ ) ကုိ မ်ားစြာအလုိရွိသည္မည္ဧ။္ ။
နိဗၺာန္ ခ်မ္းသာဧ။္ သေဘာအဓိပၸာယ္ကုိ မသိပါဘဲလ်က္ လူေျပာ သူေျပာေၾကာင့္ နိဗၺာန္သည္ အေကာင္းဆုံး ၊
အမြန္ျမတ္ဆုံး ျဖစ္သည္ဟု ၾကားသိထားသျဖင့္ လုိခ်င္ေနမႈသည္ ေလာဘမည္ဧ။္ ။
ဒုကၡသေဘာ အစစ္အမွန္ကုိ နားလည္သိျမင္ၿပီး ဒုကၡမွ အမွန္တကယ္ လြတ္ၿငိမ္းလုိေသာစိတ္သည္ နိဗၺာန္ကုိ
မေတာင္းတ ေသာ္လည္း ၊ နိဗၺာန္ကုိ အလုိရွိေနသည္ မည္ဧ။္ ။
ဒုကၡ ဟု ဆုိရာတြင္ - ေလာကမွာ ၾကဳံေတြ႕ေနရေသာ စား ၊ ဝတ္ ၊ ေနေရး အခက္အခဲမ်ား ၊ ၾကဳိးစားရွာေဖြ လုပ္ကုိင္
ေနရျခင္းမ်ား ၊ အသက္စည္းစိမ္ ပ်က္စီး ဆုံးရႈံးရျခင္းမ်ား ၊ ျဖစ္ခ်င္တာမျဖစ္ရ ၊ မျဖစ္ခ်င္တာ ျဖစ္ေနရျခင္းမ်ား စသည့္
လူမႈဒုကၡမ်ားအား သိရွိျခင္းကုိ မဆုိလုိ ။ ထုိ ဒုကၡတုိ႔သည္ အခုိက္အတန္႔ တစ္ခုအထိသာ စိတ္ကုိဆင္းရဲေစ၍
ျပန္လည္ ေျပေပ်ာက္ သြားၾကသည္ခ်ည္းသာ ။
နိဗၺာန္ခ်မ္းသာကို ျမည္တမ္း ေတာင္းတ ျခင္းမျပဳေသာ္လည္း ၊ နိဗၺာန္သုိ႔ ၫြတ္ကုိင္းေနသည့္ အလား စိတ္မွာ
ထင္ဟပ္တည္ရွိေစေသာ ဒုကၡဆုိသည္မွာ - မိမိ ခႏၶာ၌ အားထားစရာ အနွစ္အသား မရွိပဲ ေဖာက္ျပန္ပ်က္စီးေနေသာ
ဆင္းရဲျခင္း အမွန္ကုိ ေကာင္းစြာ သိျမင္မႈပင္ျဖစ္သည္ ။
ဤခႏၶာ ျဖစ္တည္ေနသမွ် ဒုကၡဝဋ္ဆင္းရဲသည္ အစဥ္အၿမဲ တြဲဖက္လွ်က္ ပါရွိလာသည္ကုိ သိျမင္ႏုိင္ေသာ
ပညာဥာဏ္ ရွိမႈပင္ ျဖစ္သည္ ။
သည့္အတြက္ ဤခႏၶာကုိ စက္ဆုပ္႐ြံမုန္းသျဖင့္ ခႏၶာျဖစ္ေပၚျခင္းကုိ မနွစ္သက္ ၊ အလုိမရွိ ။ ခႏၶာ ခ်ဳပ္ဆုံးျခင္း
( ခႏၶာ မျဖစ္ေပၚေတာ့ျခင္း ) ကုိသာ အလုိရွိျခင္းသည္ ' ခႏၶာတုိ႔ဧ။္ ဆိတ္သုဥ္းရာ ' ၊ ' ခႏၶာဒုကၡမွ ကင္းလြတ္ရာ ' ၊
ခႏၶာ နွင့္ လုံးဝ ဆက္ဆံျခင္းမရွိသည့္ ' နိဗၺာန္ ခ်မ္းသာ ' ကုိ အလုိရွိေနျခင္းပင္ ျဖစ္သည္ ။
ထုိ႔ေၾကာင့္ နိဗၺာန္ခ်မ္းသာကုိ အမွန္တကယ္ အလုိရွိသည္ ဆုိပါလွ်င္ - ခႏၶာဧ။္ အျပစ္ကုိျမင္ႏုိင္ေသာ ၊
ခႏၶာကုိ မုန္းတီး႐ြံရွာကာ ခႏၶာကုိ ခ်ဳပ္ဆုံးေစႏုိင္ေသာ ' ဝိပႆနာ ဘာဝနာ ' တရားကုိ ထဲထဲဝင္ဝင္
ေျခေျချမစ္ျမစ္ ေလ့လာမွတ္သား ႀကိဳးစားက်င့္ႀကံ ရန္သာ တာဝန္ရွိပါေတာ့သည္ ။ ။