ဝိပႆနာ ဘာဝနာတရားကုိ အားထုတ္ၾကေသာ ပုဂၢဳိလ္တုိ႔သည္ မ်ားေသာအားျဖင့္ ေရွးဦးစြာ ဒုကၡေဝဒနာႏွင့္ ေတြ႕ၾကရေပသည္ ။
ထုိဒုကၡေဝဒနာတုိ႔သည္ ( ၃ ) မ်ဳိး ရွိသည္ ။ ယင္းတုိ႔မွာ --
(၁)။ ကုၠရိယာပုထ္ေၾကာင့္ ျဖစ္ေသာ ဒုကၡေဝဒနာ ။
(၂)။ တရားရႈမွတ္စဥ္မွာ ျဖစ္ေပၚေသာ ဒုကၡေဝဒနာ ။
(၃)။ တရားမရႈမွတ္မီ ေရွ႕အဖုိ႔ကတည္းက ရွိခဲ့ၾကသည့္ ဒုကၡေဝဒနာ(ေရာဂါေဝဒနာ) ဟူ၍ ျဖစ္သည္ ။
၁ ။ ကုၠရိယာပုထ္ေၾကာင့္ ျဖစ္ေသာ ဒုကၡေဝဒနာဟုဆုိရာ၌ -- " ထုိင္ျခင္း " ဟူေသာ ကုိယ္အမူအရာ(ကုၠရိယာပုထ္) ျဖင့္ မျပဳမျပင္ဘဲ
ထုိင္ေနသျဖင့္ နာက်င္ကုိက္ခဲျခင္း ဒုကၡေဝဒနာမ်ား ျဖစ္ေပၚလာရေပသည္ ။ ၾကာၾကာထုိင္ေလ ပုိ၍နာက်င္ကုိက္ခဲျခင္း ျဖစ္တတ္ၾကသည္ ။
တရားမထုိင္ခ်င္ေတာ့ဘဲ စိတ္ဓာတ္က်ဆင္း သြားတတ္ၾကေပသည္ ။ ဤကဲ့သုိ႔ မျဖစ္ရေလေအာင္ ကုၠရိယာပုထ္ကုိ ေျပာင္းလဲ၍ , ျပဳျပင္၍
ထုိင္လုိက္လွ်င္ သက္သာေပ်ာက္ကင္း သြားၾကရေပသည္ ။ (သတိ , အသိ မလြတ္ေစဘဲ ရႈမွတ္ေနမႈ မပ်က္ေအာင္ ေျဖးေျဖးမွန္မွန္
ေျပာင္းလဲ ျပဳျပင္ရမည္ျဖစ္သည္)
၂ ။ တရားရႈမွတ္စဥ္ ျဖစ္ေပၚလာေသာ ဒုကၡေဝဒနာဟု ဆိုရာ၌ -- ဝိပႆနာတရား ရႈမွတ္၍ သမာဓိဥာဏ္မ်ား အသင့္အတင့္ ျဖစ္လာေသာအခါ
ခႏၶာကုိယ္ဧ။္ ထုိထုိေနရာတုိ႔၌ နာတာ၊ က်င္တာ၊ ကုိက္ခဲတာ၊ ယားတာ စေသာ ဒုကၡေဝဒနာတုိ႔ ျဖစ္ေပၚလာတတ္ၾကေပသည္ ။ တတိယအဆင့္
ဥာဏ္စဥ္ (သမၼသန ဥာဏ္) သုိ႔ ေရာက္လာေသာအခါ ေဝဒနာမ်ား အထူးထင္ရွား လာတတ္သည္ ။ ထုိအခါ ခႏၶကုိယ္ကုိ အနည္းငယ္ေလ်ာ့ၿပီးေနာက္
စိတ္ကုိလည္း အနည္းငယ္ ေလ်ာ့ထားေပးၿပီးလွ်င္ ျဖစ္ေပၚေနေသာ ဒုကၡေဝဒနာေပၚမွာ စိတ္ကုိ တည့္တည့္ခ်၍ ရႈၾကည့္ရသည္ ။ ဤအခ်ိန္၌ သည္းခံ၍
ရႈမွတ္ရမည္ ျဖစ္သည္ ။
စတုတၲအဆင့္ ဥာဏ္စဥ္ (ဥဒယဗၺယဥာဏ္) သုိ႔ ေရာက္လာေသာအခါ ဒုကၡေဝဒနာတုိ႔သည္ ေပ်ာက္၍သြားလုိက္ ၊ ျပန္ေပၚလာလုိက္ ျဖစ္ေနသည္ကုိ
ေတြ႕သိလာရသည္ ။ ေပၚလာတာကုိ ျဖစ္လာသည္ဟုလည္းေကာင္း ၊ ေပ်ာက္သြားတာကုိ ပ်က္သြားသည္ဟုလည္းေကာင္း ၊ ထုိကဲ့သုိ႔ အသိျဖစ္ေပၚ
လာေသာအခါ ၊ ျဖစ္ျခင္း ပ်က္ျခင္း သေဘာကုိ ေတြးဆလာေပသည္ ။ ဤသုိ႔ ျဖစ္ပ်က္တဲ့ သေဘာကုိ ေတြ႕သိသြားေသာအခါ နာတာ၊ က်င္တာက
အဓိက မဟုတ္ေတာ့ဘဲ ၊ ျဖစ္ပ်က္သည့္သေဘာကုိ သိေနတာက အဓိက ျဖစ္သြားၿပီး ဒုကၡေဝဒနာကုိ လႊမ္းမုိးသြားေလေတာ့သည္ ။ ေနာင္ေသာအခါ
သမာဓိတရား သေဘာေၾကာင့္ ျဖစ္လာရေသာ ဒုကၡေဝဒနာတို႔ကုိ ဝိပႆနာဥာဏ္ျဖင့္ အၿမဲတေစ ေက်ာ္လြန္ႏုိင္ၾကမည္ ျဖစ္ေပသည္ ။
၃ ။ တရားမရႈမီ ေရွ႕အဖုိ႔ကတည္းက ရွိခဲ့ၾကသည့္ ဒုကၡေဝဒနာ(ေရာဂါေဝဒနာ) ဟု ဆုိရာ၌ -- ျပင္ပေဆးဆရာတုိ႔ဧ။္ ေဆးျဖင့္ ကုသ၍ မေပ်ာက္ကင္းခဲ့ေသာ
ေရာဂါေဝဒနာမ်ားကုိ ေသာ္လည္းေကာင္း ၊ နာတာရွည္ ေရာဂါေဝဒနာမ်ားကုိ ေသာ္လည္းေကာင္း ၊ ရွိေနသူတုိ႔သည္ ဝိပႆနာတရား အားထုတ္ေသာအခါ
ဥာဏ္စဥ္အားေလ်ာ္စြာ ေရာဂါေဝဒနာမ်ား ထင္ရွားလာတတ္သည္ ။
တတိယအဆင့္ ဥာဏ္စဥ္ (သမၼသနဥာဏ္) သုိ႔ ေရာက္လာေသာအခါ အထူးပင္ ထင္ရွားလာေတာ့သည္ ၊ ေခါင္းကုိက္တတ္သည့္ ပုဂၢဳိလ္မ်ားမွာ ေခါင္းႀကီး
ကြဲထြက္သြားေတာ့မည္ ၊ ဗုိက္ေအာင့္တတ္သည့္ ပုဂၢဳိလ္မ်ားမွာ ဗုိက္ႀကီး ေပါက္ထြက္သြားေတာ့မည္ ၊ အေၾကာတက္တတ္သည့္ ပုဂၢဳိလ္မ်ားမွာ အေၾကာေတြ
ျပတ္ထြက္သြားေတာ့မည္ ဟု ထင္ရေလာက္ေအာင္ ျပင္းထန္သည့္ ဒုကၡေဝဒနာမ်ား ထင္ရွားျဖစ္ေပၚလာတတ္သည္ ။ ထုိအခါ * အထူးပင္ သည္းခံၾကရမည္
ျဖစ္သည္ * ။ ပင္ကုိက နာက်င္ကုိက္ခဲသည္ထက္ ပုိ၍ နာက်င္ကုိက္ခဲ လာတတ္ျခင္း ျဖစ္သည္ ။ တရားသေဘာအရ ျဖစ္သည္ကုိ နားလည္ထားရေပသည္ ။
အခ်ဳိ႕မွာ တရားအားမထုတ္ခင္က အသင့္အတင့္ ေနထုိင္ေကာင္းပါလ်က္ ဝိပႆနာတရား အားထုတ္မွ ပုိ၍ ျပင္းထန္စြာခံစားၾကရေသာေၾကာင့္
ေရာဂါေဝဒနာရွင္မွာ စိတ္ဓာတ္ က်ဆင္းသြားတတ္ၾကေပသည္ ။
စတုတၲအဆင့္ ဥာဏ္စဥ္ (ဥဒယဗၺယဥာဏ္) သုိ႔ ေရာက္ေသာအခါ မျပင္းထန္လွသည့္ သာမန္ေရာဂါမ်ားသည္ ျဖစ္ပ်က္သေဘာတရားႏွင့္အတူ အၿပီးတုိင္
ေပ်ာက္ကင္းသြားၾကရေပသည္ ။ ျပင္းထန္လွသည့္ ေရာဂါေဝဒနာရွင္တုိ႔အဖုိ႔ အနည္းငယ္မွ် သက္သာသေယာင္ ရွိတတ္ေလသည္ ။ ေနာက္ဥာဏ္စဥ္
အဆင့္ဆင့္တြင္လည္း ေပၚလုိက္ ေပ်ာက္လိုက္ႏွင့္ပင္ ေတာက္ေလွ်ာက္ (မိမိဧ။္ ေရာဂါေနရာ၌) ဒုကၡေဝဒနာတုိ႔ကုိ အသင့္အတင့္ ေတြ႕ေနရတတ္သည္ ။
သုိ႔ရာတြင္ ဝိပႆနာဥာဏ္တုိ႔ဧ။္ အစြမ္းျဖင့္ သက္သက္သာသာ ရႈၾကည့္ႏုိင္မည္ျဖစ္သည္ ။ စိတ္ဓာတ္မက်ဘဲ ဆက္လက္၍ ရႈမွတ္ႏုိင္ဖုိ႔ အထူးလုိအပ္ေပသည္ ။
ဤသုိ႔ ရႈမွတ္ႏုိင္ပါက ဥာဏ္စဥ္ အဆင့္ တစ္ဆယ့္တစ္ (သခါၤရုေပကၡာဥာဏ္) သုိ႔ ေရာက္သြားေသာအခါ ျပင္းထန္သည့္ ေရာဂါေဝဒနာဆုိးႀကီးမ်ားကုိ
အၿပီးတုိင္ ေပ်ာက္ကင္းသြားၾကရေပသည္ ။
ဤကဲ့သုိ႔ ေရာဂါေဝဒနာရွင္တုိ႔သည္ ဝိပႆနာဘာဝနာ အားထုတ္ၾကရာတြင္ - ေရာဂါေဝဒနာမ်ား ေပ်ာက္ကင္းသြားရေအာင္ဟု ရည္႐ြယ္၍ မရႈမွတ္ရေပ ။
ယင္းသုိ႔ ရည္႐ြယ္ရႈမွတ္၍ မေပ်ာက္ခဲ့ေသာ္ တုိး၍ နာက်င္ကုိက္ခဲမႈမ်ား ျဖစ္လာတတ္ေပသည္ ။ ေရာဂါေဝဒနာတုိ႔ဧ။္ သေဘာကုိ သိရေအာင္ ေဝဒနာေပၚသုိ႔
စိတ္ကုိ တည့္တည့္ထားကာ စူးစုိက္၍ ရႈမွတ္ရေပသည္ ။ ေဝဒနာသေဘာအမွန္မွာ တုိး၍တုိး၍ နာလာတာ ၊ ေလ်ာ့၍ေလ်ာ့၍ သက္သာတာ ၊ တစ္ျခားတစ္ေနရာ
သုိ႔ ေ႐ြ႕သြားတတ္တာ ၊ စသည္ျဖင့္ ၿငိမ္သက္ျခင္း မရွိဘဲ ေျပာင္းလဲလႈပ္ရွားေနတတ္သည္ ၊ ျဖစ္ပ်က္ေဖာက္ျပန္ေနတတ္ေလသည္ ။ ယင္းသုိ႔ သေဘာအမွန္ကုိ
သိလာခဲ့သည္ရွိေသာ္ ေဝဒနာဧ။္ ျဖစ္ပ်က္ေနသည့္ သေဘာအမွန္ကုိ နားလည္လက္ခံကာ စတုတၲအဆင့္ ဥာဏ္စဥ္(ဥဒယဗၺယဥာဏ္) ႏွင့္အတူ သက္သာစြာ
ရႈၾကည့္လာႏုိင္ေပလိမ့္မည္။ ထုိအခါ ခ်မ္းသာေအးၿငိမ္းစြာျဖင့္ ဆက္လက္ရႈမွတ္သြားႏုိင္ၿပီး ဥာဏ္စဥ္ အဆင့္ တစ္ဆယ့္တစ္(သခါၤရုေပကၡာဥာဏ္)သုိ႔ ေရာက္ေသာ္
ေရာဂါေဝဒနာဆုိးမ်ားကုိ ဆြဲထုတ္ေပးေနသကဲ့သုိ႔ ၊ ႏွိပ္နယ္ေပးေနသကဲ့သုိ႔ ၊ ခါြခ်ေပးေနသကဲ့သုိ႔ ၊ ေဆးကုေပးေနသကဲ့သုိ႔ ေတြ႕သိလာကာ အၿပီးတုိင္ ေပ်ာက္ကင္း
ခ်မ္းသာရေပသည္ ။ ေပ်ာက္ကင္းသြားေသာ သာဓကမ်ား အမ်ားအျပားပင္ ရွိခဲ့ၾကေပသည္ ။
တရားအားထုတ္သူ ပုဂၢဳိလ္မွ တရားေတာ္အေပၚ အမွန္တကယ္ ယုံၾကည္အားထားၿပီး အထူးပင္ စိတ္ရွည္သည္းခံကာ ဇြဲ ၊ သတိ ၊ ဝီရိယ ၊ သမာဓိ တုိ႔ျဖင့္
ခုိင္ခုိင္မာမာ ေဆာက္တည္ က်င့္ႀကံ အားထုတ္ႏုိင္မည္ဆုိလွ်င္ ေရာဂါလည္းေပ်ာက္ ၊ တရားသေဘာလည္းေပါက္ေျမာက္ ေအာင္ျမင္ႏုိင္မည္ျဖစ္ေပသတည္း ။
*** သဒၶမၼရံသီ ရိပ္သာ ဆရာေတာ္ႀကီး ေဟာၾကားေတာ္မူခဲ့ေသာ တရားေတာ္မွ ***